Instrukcje dla rządzących
Re: Instrukcje dla rządzących
Czy zabijanie krów jest jedną z głównych przyczyń wojen i innych nieszczęść na świecie?
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
Tak, to jest nawet główna przyczyna.Czy zabijanie krów jest jedną z głównych przyczyń wojen i innych nieszczęść na świecie?
W tym wieku Kali ludzie będą eksploatować ciała byków i krów według własnego uznania, i w rezultacie ściągną na siebie różnego rodzaju cierpienia.
Śbh 1.16.20
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 59 – Rozmowy pomiędzy Kryszną i Rukmini
Dlatego każdy, tak kobiety jak i mężczyźni, powinni pragnąć znaleźć się w społeczności Twoich sług i Ciebie. Jesteś Najwyższym Osobowym Bogiem, zatem nikt nie może Cię przewyższyć i nikt nie może się równać Tobie. Doskonałym systemem społecznym jest system, w którym wszystko skupia się wokół Ciebie, w którym Ty jesteś Najwyższym, a wszyscy pozostali są Twoimi sługami. W tak doskonale zorganizowanym społeczeństwie każdy może być wiecznie szczęśliwy.
Można było odczuć to podczas ŚDM kiedy społeczeństwo, władza kościelna i rządzący modlili się do Boga.
Rozdział 59 – Rozmowy pomiędzy Kryszną i Rukmini
Dlatego każdy, tak kobiety jak i mężczyźni, powinni pragnąć znaleźć się w społeczności Twoich sług i Ciebie. Jesteś Najwyższym Osobowym Bogiem, zatem nikt nie może Cię przewyższyć i nikt nie może się równać Tobie. Doskonałym systemem społecznym jest system, w którym wszystko skupia się wokół Ciebie, w którym Ty jesteś Najwyższym, a wszyscy pozostali są Twoimi sługami. W tak doskonale zorganizowanym społeczeństwie każdy może być wiecznie szczęśliwy.
Można było odczuć to podczas ŚDM kiedy społeczeństwo, władza kościelna i rządzący modlili się do Boga.
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
Już wcześniej pisałem o potrzebie umożliwienia bhaktom dystrybucji prasada na szeroką skalę przez rządzących.
Poniższy cytat z CC pokazuje skalę korzyści związanej z wyzwoleniem psa przez Pana Caitanyę, którym zaopiekował się Sivananda Sena podczas podróży do Jagannatha Puri. Pies ten zjadł tylko prasada. Związku z tym Śrila Prabhupada dał następujący komentarz:
Każdy powinien otrzymać szansę zjedzenia prasada, by zostać zachęconym do intonowania świętych imion Hare Kryszna oraz tańczenia w ekstazie. Dzięki tym trzem procesom wykonywanym bez wiedzy czy wykształcenia, nawet zwierzę mogło wrócić do Boga.
Poniższy cytat z CC pokazuje skalę korzyści związanej z wyzwoleniem psa przez Pana Caitanyę, którym zaopiekował się Sivananda Sena podczas podróży do Jagannatha Puri. Pies ten zjadł tylko prasada. Związku z tym Śrila Prabhupada dał następujący komentarz:
Każdy powinien otrzymać szansę zjedzenia prasada, by zostać zachęconym do intonowania świętych imion Hare Kryszna oraz tańczenia w ekstazie. Dzięki tym trzem procesom wykonywanym bez wiedzy czy wykształcenia, nawet zwierzę mogło wrócić do Boga.
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
Kiedy ksatriyowie zapewniają prawdziwą ochronę obywatelom danego państwa mają satysfakcję z dobrze wypełnionego zadania, ale również wdzięczność ludzi. Podaje link jako przykład, że tak naprawdę się dzieje: http://wiadomosci.tvp.pl/26407039/kolej ... kich-sluzb
Bg 2.31
Z czterech porządków organizacji społecznej, porządek drugi, którego zadaniem jest administracja, nazwany jest ksatriya. Ksat oznacza: ranić, zadawać ból, przynosić szkodę. Ten, kto chroni od zadawania bólu i wyrządzania szkody, nazywany jestksatriyą (trayate – chronić, bronić).
Bg 2.31
Z czterech porządków organizacji społecznej, porządek drugi, którego zadaniem jest administracja, nazwany jest ksatriya. Ksat oznacza: ranić, zadawać ból, przynosić szkodę. Ten, kto chroni od zadawania bólu i wyrządzania szkody, nazywany jestksatriyą (trayate – chronić, bronić).
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
Rządzący powinni być zaznajomieni, że zachowywanie zasad religijnych, rozwój ekonomiczny i zaspokajanie podstawowych potrzeb ciała zależne jest od współpracy między krewnymi, narodami i całą ludzkością. Dlatego obowiązkiem każdego obywatela jest dopilnowanie, by jego współbracia, jak i krowy, nie doznawali żadnych przykrości. Należy dbać o spokój i wygody swoich bliźnich i zwierząt. Wtedy bez trudu będzie można odnieść sukces w rozwijaniu zasad religijnych, rozwoju ekonomicznym i zaspokajaniu zmysłów. (K R5)
Re: Instrukcje dla rządzących
Mahabharata
Santi Parva
Król skłonny do tyranii, ignorujący nakazy świętych pism i rządzący swym królestwem twardą ręką, sam przyniesie na siebie zniszczenie. Gdy będzie używał bezprawnych środków w stosunku do pokonanych, inni będą go naśladować. W ten sposób wprowadzi w ruch grzech i w końcu jego królestwo rządzone Bezprawiem ulegnie zniszczeniu.
Nigdy nie zaniedbuj prawości ulegając żądzy i gniewowi, które ułatwiają jedynie wygraną twemu wrogowi. Nie odpowiadaj nieprzyjemnie na zadawane ci pytania.
Nie wygłaszaj mów, które nie są ciebie godne. Nie wykonuj niczego w zbytnim pośpiechu. Nie pozwalaj sobie na szaleństwo. Nie popadaj w zbytnią radość, gdy wszystko idzie po twej myśli i unikaj zbytniej rozpaczy, gdy spada na ciebie nieszczęście.
Nie ulegaj żalowi nawet wówczas, gdy twe środki pieniężne wyczerpią się i pamiętaj zawsze o swym obowiązku działania na rzecz poddanych.
Santi Parva
Król skłonny do tyranii, ignorujący nakazy świętych pism i rządzący swym królestwem twardą ręką, sam przyniesie na siebie zniszczenie. Gdy będzie używał bezprawnych środków w stosunku do pokonanych, inni będą go naśladować. W ten sposób wprowadzi w ruch grzech i w końcu jego królestwo rządzone Bezprawiem ulegnie zniszczeniu.
Nigdy nie zaniedbuj prawości ulegając żądzy i gniewowi, które ułatwiają jedynie wygraną twemu wrogowi. Nie odpowiadaj nieprzyjemnie na zadawane ci pytania.
Nie wygłaszaj mów, które nie są ciebie godne. Nie wykonuj niczego w zbytnim pośpiechu. Nie pozwalaj sobie na szaleństwo. Nie popadaj w zbytnią radość, gdy wszystko idzie po twej myśli i unikaj zbytniej rozpaczy, gdy spada na ciebie nieszczęście.
Nie ulegaj żalowi nawet wówczas, gdy twe środki pieniężne wyczerpią się i pamiętaj zawsze o swym obowiązku działania na rzecz poddanych.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
Czy społeczeństwo powinno być bezklasowe? Z pewnością nie, bo Pan Kryszna stwierdza w Bg 4.13:
Cztery podziały ludzkiego społeczeństwa zostały stworzone przeze Mnie, odpowiednio do trzech sił natury materialnej i przypisanej im pracy.
Jest On zatem również stwórcą czterech podziałów społecznych, począwszy od grupy ludzi inteligentnych, nazywanych fachowo braminami, będących pod wpływemguny dobroci. Następną grupą jest grupa administracyjna, nazywana ksatriyami i znajduje się ona pod wpływemguny pasji. Kupcy, nazywani vaiśyami, znajdują się pod wpływem mieszaniny dwóch sił natury: pasji i ignorancji, a śudrowie, czyli robotnicy, są pod działaniem trzeciej siły natury materialnej – ignorancji.
Ludzkie społeczeństwo podobne jest do każdego innego społeczeństwa zwierzęcego, i aby wynieść ludzi ponad stan zwierzęcy, Pan stworzył wyżej wspomniane podziały społeczne. W ten sposób członkowie odpowiednich grup mogą systematycznie rozwijać świadomość Kryszny. Skłonności poszczególnych ludzi do określonych prac są uwarunkowane siłami natury materialnej, pod wpływem których ludzie ci się znajdują.
Cztery podziały ludzkiego społeczeństwa zostały stworzone przeze Mnie, odpowiednio do trzech sił natury materialnej i przypisanej im pracy.
Jest On zatem również stwórcą czterech podziałów społecznych, począwszy od grupy ludzi inteligentnych, nazywanych fachowo braminami, będących pod wpływemguny dobroci. Następną grupą jest grupa administracyjna, nazywana ksatriyami i znajduje się ona pod wpływemguny pasji. Kupcy, nazywani vaiśyami, znajdują się pod wpływem mieszaniny dwóch sił natury: pasji i ignorancji, a śudrowie, czyli robotnicy, są pod działaniem trzeciej siły natury materialnej – ignorancji.
Ludzkie społeczeństwo podobne jest do każdego innego społeczeństwa zwierzęcego, i aby wynieść ludzi ponad stan zwierzęcy, Pan stworzył wyżej wspomniane podziały społeczne. W ten sposób członkowie odpowiednich grup mogą systematycznie rozwijać świadomość Kryszny. Skłonności poszczególnych ludzi do określonych prac są uwarunkowane siłami natury materialnej, pod wpływem których ludzie ci się znajdują.
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
W Śrimad Bhagavatam 4.6.44 ten temat jest tak wytłumaczony:
Mój drogi Panie, Wasza Wysokość, za pośrednictwem Daksy wprowadziłeś system ofiar i w ten sposób można czerpać korzyści z czynności religijnych i rozwoju ekonomicznego. Zgodnie z tymi regulującymi zasadami poważna jest instytucja czterech varn i aśramów. Dlatego bramini ślubowali ściśle tego systemu przestrzegać.
Nie należy nigdy lekceważyć wedyjskiego systemu varn i aśramów, ponieważ podziały te stworzył Sam Najwyższy Pan., aby utrzymać w społeczeństwie ludzkim porządek społeczny i religijny. Bramini, jako grupa ludzi inteligentnych w społeczeństwie, musza złożyć ślub niezawodnego przestrzegania tej regulującej zasady. W tym wieku Kali występuje tendencja, aby uczynić społeczeństwo bezklasowym, w którym nieprzestrzegane byłyby zasady varn i aśramów. Jest to jednak manifestacja marzenia, które nie ma szans spełnienia. Destrukcja społecznych i duchowych porządków nie spowoduje zapanowania idei społeczeństwa bezklasowego. Powinniśmy ściśle przestrzegać zasad varn i aśramów dla zadowolenia ich stworzyciela, gdyż Pan Kryszna stwierdza w Bhagavad-gicie, że te cztery porządki systemu społecznego – bramini, ksatriyowie, vaiśyowie i śudrowie – są Jego stworzeniem. Powinni oni działać zgodnie z regulującymi zasadami tej instytucji i zadowolić Pana tak, jak różne części ciała są zaangażowane w służenie całości. Całością jest Najwyższy Osobowy Bóg w Swej virat-rupie, czyli formie kosmicznej. Bramini, ksatriyowie, vaiśyowie i śudrowie są kolejno ustami, ramionami, brzuchem i nogami kosmicznej formy Pana. Dopóki zaangażowani są w służenie kompletnej całości, dopóty zajmują bezpieczną pozycję, w przeciwnym razie upadają ze swych pozycji i degradują się.
Mój drogi Panie, Wasza Wysokość, za pośrednictwem Daksy wprowadziłeś system ofiar i w ten sposób można czerpać korzyści z czynności religijnych i rozwoju ekonomicznego. Zgodnie z tymi regulującymi zasadami poważna jest instytucja czterech varn i aśramów. Dlatego bramini ślubowali ściśle tego systemu przestrzegać.
Nie należy nigdy lekceważyć wedyjskiego systemu varn i aśramów, ponieważ podziały te stworzył Sam Najwyższy Pan., aby utrzymać w społeczeństwie ludzkim porządek społeczny i religijny. Bramini, jako grupa ludzi inteligentnych w społeczeństwie, musza złożyć ślub niezawodnego przestrzegania tej regulującej zasady. W tym wieku Kali występuje tendencja, aby uczynić społeczeństwo bezklasowym, w którym nieprzestrzegane byłyby zasady varn i aśramów. Jest to jednak manifestacja marzenia, które nie ma szans spełnienia. Destrukcja społecznych i duchowych porządków nie spowoduje zapanowania idei społeczeństwa bezklasowego. Powinniśmy ściśle przestrzegać zasad varn i aśramów dla zadowolenia ich stworzyciela, gdyż Pan Kryszna stwierdza w Bhagavad-gicie, że te cztery porządki systemu społecznego – bramini, ksatriyowie, vaiśyowie i śudrowie – są Jego stworzeniem. Powinni oni działać zgodnie z regulującymi zasadami tej instytucji i zadowolić Pana tak, jak różne części ciała są zaangażowane w służenie całości. Całością jest Najwyższy Osobowy Bóg w Swej virat-rupie, czyli formie kosmicznej. Bramini, ksatriyowie, vaiśyowie i śudrowie są kolejno ustami, ramionami, brzuchem i nogami kosmicznej formy Pana. Dopóki zaangażowani są w służenie kompletnej całości, dopóty zajmują bezpieczną pozycję, w przeciwnym razie upadają ze swych pozycji i degradują się.
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje dla rządzących
Najwyższy Osobowy Bóg, Kryszna, mówi w Bhagavad-gicie (4.13), catur-varnyam maya srstam guna-karma-vibhagaśah: w społeczeństwie muszą być obecne cztery varny: bramini, ksatriyowie, vaiśyowie i śudrowie. Bramini są potrzebni, by przewodzić całemu społeczeństwu. Jeśli nie ma takiej instytucji jak varnaśrama-dharma i jeśli ludzkie społeczeństwo nie ma za przewodników braminów, społeczeństwo to będzie piekielne. W Kali-yudze, szczególnie w obecnym momencie, nie ma prawdziwych braminów i dlatego społeczeństwo jest w stanie chaosu. Poprzednio istnieli kwalifikowani bramini, lecz obecnie, chociaż z pewnością są osoby uważające się za braminów, w rzeczywistości nie są w stanie przewodzić społeczeństwu. Dlatego ruch świadomości Kryszny bardzo pragnie ponownie wprowadzić system varnaśrama w społeczeństwie ludzkim, tak aby osoby oszołomione czy mniej inteligentne mogły przyjąć przewodnictwo kwalifikowanych braminów. (Śbh 10.8.6)