Kula-pavana pisze:
taka krotka odpowiedz to "KC ignoruje ta sprawy" - przynajmniej ta KC w popularnym wydaniu Iskconowym. czy tak powinno byc? ja uwazam ze nie, ale sa wypowiedzi Srila Prabhupada (a nawet Srila Bhaktisiddhanty) ktore wyraznie negatywnie patrza na tego typu inicjatywy i stad plynie powszechne w Iskconie nastawienie.
CHyba po namysle nie mialbym takiego zdania. Raczej sie nie zgadzam. Bhaki- Yoga w ujeciu Prabhupada jest WYJATKOWO ZANUZONA w zycie spoleczne. Po pierwsze cale nauczanie Prabuada polegalo na walce z Naukowcami. MOzna to krytykowac ale jednak bylo to jakies odniesinie do sytacji spolecznej. Nauczanie opieralo sie tez na Hipsiach, dotyczylo takich spraw jak ekonomia, polityka, glud na swiecie, pokoj itp. Zrszta tu bhaktowie podawali przyklady jak chocby "proste zycie wziosle myslnie".
Rasasthali pisze: jak studia ktore prowadza wielbiciele w Oxfordzie na uniwersytecie odnosza sie do globalnych spraw, jak ocieplanie sie klimatu, glod na swiecie, rozwoj ateizmu, przemoc itd. Jak Wy byscie odpowiedzieli na takie pytanie - jak swiadomosc Kryszny odnosi sie do ktoregos z tych, lub innych 'globalnych' spraw./
BArdzo dobry temat. Moim zdaniem Swiadomosc Kryszny odnosi sie do tych tematow ale w sposob nie -uswiadomiony. To znaczy wiekszosc bhaktow nie zauwaza ze ksiazki ktore czytaja odnasza sie do tych tematow globanych, albo nie potrafi ich wydobyc.
Pozatym tak jak psalem powyzej mysle ze w czasch Prabhupada tych odnisien spolecznych bylo jednak wiecej. Prabhupada byl badzo "w swiecie" podczas nauczania. OD atakow na naukowcow poprzez przjaznie z muzykami typu Gerge HArrison.
Jesli chodzi o dzijsze czasy te GLOBALNE TEMATY sie zminily. NApewno to co wyminilas jest prawda;
a) Ocpeilnie klimatu (Ja bym bardziej nazwal to EKOLOGIA, bo w niektrych krajach parie zienych zasadaja w paralmencie a bhaktwoei jakby tego nie zauwazaja)
b)glod na swiecie (prabhupada pisal iz jest wynikiem zlego gospodarwania a nie braku zasobow na ziemi)
c)rozwoj ateizmu. Napewno jest to prawda, chcoby taki R. DAwkins.
Mysle ze obecnie powinnismy znow odniesc sie do globanych tematow.
Rasasthali pisze:Brak odpowiedzi - czy oznacza to ze nikt nie mysli na te tematy? Moze powtorze w inny sposob: czy Waisznawa powinien interesowac sie bieda na swiecie, glodem w krajach trzeciego swiata, problemami ekologicznymi, polityka a jesli tak to co mamy do zaoferowania swoja teologia dla tych tematow. Moga to byc ciekawe argumenty ale takze i praktycznie rozwiazania. .
Tak, jak najbardziej. Z tym ze mysle ze to jest trudne i wymaga takaiego umyslu jaki mial Prabhuada. Czyli najpierw trzeba;
a) Zidentyfikowac temat (np rozwoj ateizmu, lub glod, lub nauka itp)
A sama identyfikacja ze taki prblem istnije to juz nie latwa sprawa
b)nastepinie jak ten temat odnosci sie do Waisznawiazmu i jak On odsnie sie do teo tematu. CZy nasze nauki mowia cos na ten temat.
JEdnym slowe to nie lada wyzwanie.