CYTATY Z CAITANYA CARITAMRITY
"Wielbię Govindę, pierwotnego Pana, który rezyduje w Swym własnym królestwie, na Goloce, razem z Radhą przypominającą Jego własną postać duchową i będącą wcieleniem ekstatycznej mocy [hladini]. Ich towarzyszkami są Jej powiernice, które są wcieleniem ekspansji Jej cielesnej formy i które są nasycone zawsze radosną rasą duchową." (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.72)
Bez wielu towarzyszek, nie ma takiego uniesienia radością w rasie. Dlatego Śrimati Radharani ma wiele manifestacji pomagających w rozrywkach Pana. Pomiędzy nimi są różnego rodzaju grupy towarzyszek we Vrajy, które cechują różne sentymenty i smaki. Pomagają one Panu Krsnie rozkoszować się wszelką słodyczą tańca rasa i innych rozrywek. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.80-81)
Gopi nie pragną własnej przyjemności, lecz mimo to ich radość rośnie. Jest to w istocie sprzeczność. Widzę jedynie jedno rozwiązanie tej sprzeczności: radość gopi spoczywa w radości ich ukochanego Kryszny. Kiedy Pan Kryszna widzi gopi, Jego radość się zwiększa, jak również zwiększa się Jego niezrównana słodycz. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.188-190)
Gdziekolwiek istnieje pozbawiona egoizmu miłość, taki jest jej styl. Rezerwuar miłości czerpie przyjemność, kiedy zadowolony jest obiekt miłości. A kiedy przyjemność płynąca z tej miłości koliduje ze służbą dla Pana Kryszny, taka ekstaza budzi w bhakcie gniew. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.200-201)
" O Partho, we wszystkich trzech systemach planetarnych, najbardziej szczęśliwą jest ta Ziemia, gdyż na niej znajduje się miasto Vrindavana. A w nim najchwalebniejszymi są gopi, ponieważ pomiędzy nimi jest Moja Śrimati Radharani."
Wszystkie gopi pomagają zwiększyć radość rozrywek Kryszny z Radharani. Gopi działają jako instrumenty Ich wzajemnej przyjemności. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.216-217)
Wszystkie gopi pomagają zwiększyć radość rozrywek Kryszny z Radharani. Gopi działają jako instrumenty Ich wzajemnej przyjemności. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.216-217)
Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 7.37
W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze:
Śrila Rupa Gosvami poleca:
jena tena prakarena manah kryszne niweśajet
sarwe widhi-niszedha sjur etajor ewa kinkarah
Aczarja powinien obmyślać sposoby, dzięki którym ludzie mogą w jakiś sposób przyjść do świadomości Kryszny. Najpierw powinni stać się świadomi Kryszny, a później można stopniowo wprowadzić wszystkie przypisane zasady i reguły. W naszym ruchu świadomości Kryszny stosujemy tę taktykę Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu.
Czy tak jest to realizowane w Iskonie?
Bo ja odnoszę wrażenie, że jest akurat na odwrót...
W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze:
Śrila Rupa Gosvami poleca:
jena tena prakarena manah kryszne niweśajet
sarwe widhi-niszedha sjur etajor ewa kinkarah
Aczarja powinien obmyślać sposoby, dzięki którym ludzie mogą w jakiś sposób przyjść do świadomości Kryszny. Najpierw powinni stać się świadomi Kryszny, a później można stopniowo wprowadzić wszystkie przypisane zasady i reguły. W naszym ruchu świadomości Kryszny stosujemy tę taktykę Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu.
Czy tak jest to realizowane w Iskonie?
Bo ja odnoszę wrażenie, że jest akurat na odwrót...
Śri Caitanya-caritamrta Adi-lila 8.31
W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze między innymi:
Na początku należy regularnie intonować święte imię Śri Gaurasundary, a następnie intonować święte imię Pana Nityanandy. W ten sposób nasze serce zostanie oczyszczone z nieczystych pragnień przyjemności materialnej.
Student neofita, który nie jest wystarczająco wykształcony, czy oświecony, nie powinien angażować się w wielbienie Śri Radhy i Kryszny, czy w intonowanie mantry Hare Kryszna. Nawet jeśli to uczyni, nie otrzyma upragnionego rezultatu. Dlatego należy bez fałszywej dumy intonować imiona Nitai-Gaura i wielbić Ich. Ponieważ każdy w tym materialnym świecie jest mniej lub bardziej pod wpływem grzesznych czynności, rzeczą zasadniczą jest, aby na początku rozpocząć wielbienie Guru-Gaurangi i poprosić Ich o łaskę, ...
W związku z tym należy zauważyć, że zarówno święte imię Pana Kryszny, jak i Gaurasundary jest tożsame z Najwyższą Osobą Boga. Nie należy więc uważać, że jedno imię ma większą moc od drugiego. Jednak zważając na pozycję ludzi w obecnym wieku, intonowanie imienia Śri Caitanyi Mahaprabhu jest bardziej zasadnicze od intonowania maha-mantry Hare Kryszna, ponieważ Śri Caitanya Mahaprabhu jest najbardziej wspaniałomyślną inkarnacją i z łatwością można osiągnąć Jego łaskę. Dlatego najpierw należy przyjąć schronienie Śri Caitanyi Mahaprabhu poprzez intonowanie śri-kryszna-caitanya prabhu nityananda śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda.
W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze między innymi:
Na początku należy regularnie intonować święte imię Śri Gaurasundary, a następnie intonować święte imię Pana Nityanandy. W ten sposób nasze serce zostanie oczyszczone z nieczystych pragnień przyjemności materialnej.
Student neofita, który nie jest wystarczająco wykształcony, czy oświecony, nie powinien angażować się w wielbienie Śri Radhy i Kryszny, czy w intonowanie mantry Hare Kryszna. Nawet jeśli to uczyni, nie otrzyma upragnionego rezultatu. Dlatego należy bez fałszywej dumy intonować imiona Nitai-Gaura i wielbić Ich. Ponieważ każdy w tym materialnym świecie jest mniej lub bardziej pod wpływem grzesznych czynności, rzeczą zasadniczą jest, aby na początku rozpocząć wielbienie Guru-Gaurangi i poprosić Ich o łaskę, ...
W związku z tym należy zauważyć, że zarówno święte imię Pana Kryszny, jak i Gaurasundary jest tożsame z Najwyższą Osobą Boga. Nie należy więc uważać, że jedno imię ma większą moc od drugiego. Jednak zważając na pozycję ludzi w obecnym wieku, intonowanie imienia Śri Caitanyi Mahaprabhu jest bardziej zasadnicze od intonowania maha-mantry Hare Kryszna, ponieważ Śri Caitanya Mahaprabhu jest najbardziej wspaniałomyślną inkarnacją i z łatwością można osiągnąć Jego łaskę. Dlatego najpierw należy przyjąć schronienie Śri Caitanyi Mahaprabhu poprzez intonowanie śri-kryszna-caitanya prabhu nityananda śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda.
Śri Caitanya-caritamrta Adi-lila 12.8
Ze znaczenia Śrila Prabhupada:
... Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura w chwili swego odejścia poprosił wszystkich swych uczniów, aby utworzyli zarząd i zgodnie prowadzili działalność misyjną. Nie poinstruował żadnej osoby, aby została następnym acaryą. Lecz tuż po jego odejściu, jego główni sekretarze zrobili nieautorytatywny plan, aby zająć pozycję acaryi i nie mogąc dojść do porozumienia, kto powinien być następnym acaryą podzielili się na dwie frakcje. W rezultacie obie frakcje stały się asara, czyli bezużyteczne. ponieważ nie miały żadnego autorytetu, jako że nie były posłuszne poleceniu mistrza duchowego. ...
Ze znaczenia Śrila Prabhupada:
... Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura w chwili swego odejścia poprosił wszystkich swych uczniów, aby utworzyli zarząd i zgodnie prowadzili działalność misyjną. Nie poinstruował żadnej osoby, aby została następnym acaryą. Lecz tuż po jego odejściu, jego główni sekretarze zrobili nieautorytatywny plan, aby zająć pozycję acaryi i nie mogąc dojść do porozumienia, kto powinien być następnym acaryą podzielili się na dwie frakcje. W rezultacie obie frakcje stały się asara, czyli bezużyteczne. ponieważ nie miały żadnego autorytetu, jako że nie były posłuszne poleceniu mistrza duchowego. ...