05.14.30 Znaczenie: Przeszedłszy proces ewolucji od zwierząt wodnych do platformy zwierzęcej, żywa istota ostatecznie osiąga formę ludzką. W procesie ewolucyjnym zawsze działają trzy siły natury materialnej. Ci, którzy przychodzą do ludzkiej formy poprzez cechę sattva-guny, w swym ostatnim wcieleniu zwierzęcym byli krowami. Ci, którzy przychodzą do ludzkiej formy przez cechę rajo-guny, w swym ostatnim wcieleniu zwierzęcym byli lwami, a ci, którzy przychodzą do formy ludzkiej poprzez cechę tamo-guny – byli małpami. Obecnie ci, którzy przyszli do formy ludzkiej przez gatunki małp, uważani są przez współczesnych antropologów, takich jak Darwin, za potomków małp. Tutaj otrzymujemy informację, że osoby jedynie zainteresowane seksem są w rzeczywiście nie lepsze od małp. Małpy są ekspertami w przyjemnościach seksualnych i czasami człowiekowi przeszczepia się gruczoły z ciała małpy, tak aby mógł on cieszyć się seksem w starości. W taki sposób cywilizacja współczesna uczyniła postęp. W Indiach łapano wiele małp i posyłano do Europy w tym celu, aby ich gruczoły seksualne przeszczepiać starszym ludziom. Osoby, które w rzeczywistości pochodzą od małp, są zainteresowane powiększeniem swoich arystokratycznych rodzin poprzez seks. W Vedach są również pewne ceremonie szczególnie przeznaczone dla polepszenia potencji seksualnej i promocji na wyższe systemy planetarne, gdzie półbogowie oddają się tej przyjemności. Półbogowie mają również duże upodobanie do seksu, ponieważ jest to podstawowa zasada materialnej przyjemności.Samadhi pisze: Rozumiem, że ta wiedza jest rozrzucona i być może ciężko jest wskazać jakieś jedno konretne źródło, do którego należałoby sięgnąć.
Przede wszystkim, uwarunkowana dusza jest oszukiwana przez tzw. svamich, yoginów i inkarnacje, kiedy zbliża się do nich, aby doznać ulgi od niedoli materialnych. Ponieważ jednak nie jest zadowolona z tych osób, przychodzi do bhaktów i czystych braminów, którzy starają się wznieść ją do ostatecznego wyzwolenia z materialnej niewoli. Jednakże, pozbawiona skrupułów uwarunkowana dusza nie jest w stanie ściśle przestrzegać zasad zakazujących niedozwolony seks, intoksykację, hazard i jedzenie mięsa. Wskutek tego upada i przyjmuje schronienie ludzi, którzy są niczym małpy. Tacy małpi uczniowie w ruchu świadomości Krsny, nie będąc w stanie ściśle przestrzegać zasad, czasami upadają i próbują formować społeczności oparte na seksie. Jest to dowód na to, że tacy ludzie są potomkami małp, jak stwierdził to Darwin. Dlatego w tym wersecie jest wyraźnie powiedziane: yatha vanara-jateh.
05.14.31 W ten sposób potomkowie małp mieszają się ze sobą nawzajem i na ogół są znani jako śudrowie. Żyją i poruszają się swobodnie, bez zastanowienia, nie znając celu życia. Urzeczeni są wzajemnym oglądaniem swych twarzy, gdyż to przypomina im o zadowalaniu zmysłów. Zawsze zaangażowani są w materialne czynności, znane jako gramya-karma i pracują ciężko dla materialnej korzyści. W ten sposób całkowicie zapominają, że pewnego dnia skończy się krótki okres ich życia i zostaną zdegradowani w ewolucyjnym cyklu.
05.14.31 Znaczenie: Ludzie materialistyczni są czasami nazywani śudrami, czyli potomkami małp, jako że mają inteligencję podobną małpiej. Nie interesuje ich, w jaki sposób przebiega proces ewolucyjny, ani też nie pragną dowiedzieć się, co zdarzy się, kiedy ich krótkie życie ludzkie dobiegnie końca. Taka jest postawa śudrów. Misja Śri Caitanyi Mahaprabhu, ten ruch świadomości Krsny, usiłuje wznieść śudrów do platformy braminów, tak aby poznali oni prawdziwy cel życia. Na nieszczęście, będąc tak przywiązanymi do zadowalania zmysłów, materialiści nie są poważni, jeśli chodzi o pomoc dla tego ruchu. Zamiast tego usiłują go stłumić. Przeszkadzanie czynnościom braminów jest interesem małp. Potomkowie małp całkowicie zapominają o tym, że muszą umrzeć i są bardzo dumni z wiedzy naukowej i postępu materialnej cywilizacji. Słowo gramya-karmana oznacza czynności, których celem jest jedynie polepszenie wygód cielesnych. Obecnie całe ludzkie społeczeństwo zajęte jest poprawianiem swych ekonomicznych warunków i komfortów cielesnych. Ludzi nie interesuje to, co nastąpi po śmierci, ani też nie wierzą w wędrówkę duszy. Kiedy ktoś w sposób naukowy studiuje teorię ewolucji, może zrozumieć, że życie ludzkie jest jak rozdroże, z którego można skierować się na ścieżkę promocji albo degradacji.(...)
W tym życiu musimy przygotować się do promocji do życia następnego. Osoby, które są w rajo-gunie, na ogół są zainteresowane promocjami na planety niebiańskie. Niektóre nieświadomie degradowane są do niższych form zwierzęcych. Osoby w gunie dobroci mogą zaangażować się w służbę oddania, a następnie mogą powrócić do domu, z powrotem do Boga (yanti mad-yajino ‘pi mam). Taki jest prawdziwy cel ludzkiego życia. Ten ruch świadomości Krsny usiłuje wznieść inteligentne istoty ludzkie do platformy służby oddania. Zamiast trwonić czas, usiłując osiągnąć lepszą pozycję w materialnym życiu, należy po prostu starać się powrócić do domu do Boga. Wówczas wszystkie problemy zostaną rozwiązane. Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (1.2.17):
śrnvatam sva-kathah krsnah punya-śravana-kirtanah
hrdy antah-stho hy abhadrani vidhunoti su-hrt-satam
"Śri Krsna, Osoba Boga, który jest Paramatmą [Duszą Najwyższą] w sercu każdego i dobroczyńcą prawdomównego wielbiciela, oczyszcza z pragnienia materialnej przyjemności serce bhakty, który rozwinął pragnienie do słuchania Jego przekazów, które same w sobie są pełne cnót, kiedy właściwie słuchane i intonowane."
Należy jedynie przestrzegać regulujących zasad, działać jak bramin, i intonować mantrę Hare Krsna oraz czytać Bhagavad-gitę i Śrimad-Bhagavatam. W ten sposób można oczyścić się z niższych sił materialnych (tamo-guny i rajo-guny) i uwolniwszy się od chciwości tych sił, można osiągnąć całkowity spokój umysłu. W ten sposób można zrozumieć Najwyższą Osobę Boga i swój związek z Nim i tak osiągnąć promocję do najwyższych doskonałości (siddhim paramam gatah).
05.14.32 Tak jak małpa skacze z drzewa na drzewo, tak uwarunkowana dusza skacze z ciała do ciała. I tak jak małpę w końcu łapie myśliwy i nie jest ona w stanie wydostać się z niewoli, tak uwarunkowana dusza – urzeczona chwilową przyjemnością seksualną – przywiązuje się do różnego typu ciał i zostaje uwięziona w życiu rodzinnym. Życie rodzinne dostarcza uwarunkowanej duszy radości chwilowej przyjemności seksualnej i w ten sposób w ogóle nie jest ona w stanie wydostać się z materialnych sideł.05.14.32 Znaczenie: Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (11.9.29): visayah khalu sarvatah syat. Potrzeby cielesne – jedzenie, spanie, prokreacja i obrona – z łatwością można zaspokoić w każdej formie życia. Powiedziane tutaj zostało, że vanarę (małpę) bardzo pociąga seks. Każda małpa trzyma przynajmniej dwa tuziny żon i – uganiając się za samicami – skacze z drzewa na drzewo. I wówczas natychmiast oddaje się stosunkom seksualnym. Tak więc zajęciem małpy jest skakanie z drzewa na drzewo i doznawanie seksualnej przyjemności ze swymi żonami. Uwarunkowana dusza robi tę samą rzecz, wędrując z ciała do ciała i angażując się w seks. W ten sposób całkowicie zapomina o tym, jak wyzwolić się z sideł materialnej niewoli. Czasami małpę łapie myśliwy i sprzedaje jej ciało lekarzowi, który usuwa jej gruczoły, by mogły służyć innej małpie. Wszystko to dzieje się w imię rozwoju ekonomicznego i ulepszonego życia seksualnego.