Strona 1 z 3

Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 08:54
autor: Vaisnava-Krpa
Tu pokażę jak były skonstruowane relacje damkso-męskie i jaka jest idealna dharmiczna kobieta wedyjska i wedyjski mężczyzna. Pokażę jakie zagrożenia i korzyści płyną z różnych relacji.

"Maharaja Yadu bardzo pragnął zaangażować się w służbę dla Pana, ale istniała pewna przeszkoda: w okresie młodości z pewnością występuje materialne pragnienie cieszenia się materialnymi zmysłami i jeśli ktoś wówczas nie zaspokoi w pełni tych pożądliwych pragnień, mogą pojawić się zakłócenia w pełnieniu służby dla Pana. Rzeczywiście widzieliśmy, że wielu sannyasinów, którzy przedwcześnie przyjmują sannyasę, nie zaspokoiwszy swoich materialnych pragnień, upada, ponieważ są zaniepokojeni. Dlatego też powszechnym procesem jest przejście przez życie grhasthy i vanaprasthy, i ostatecznie dojście do sannyasy i całkowite oddanie się służbie dla Pana." - 09.18.40 Zn.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:00
autor: Vaisnava-Krpa
Ś.B. 06.18.30 Na początku stworzenia Pan Brahma, ojciec żywych istot we wszechświecie, spostrzegł, że żywe istoty były wolne od przywiązań. Aby więc zwiększyć populację stworzył kobietę z lepszej części męskiego ciała, gdyż zachowanie kobiety zwodzi umysł mężczyzny.

06.18.30 Znaczenie: Cały wszechświat porusza się pod wpływem seksualnego przywiązania, które stworzył Pan Brahma w celu zwiększenia populacji całego wszechświata, nie tylko w społeczeństwie ludzkim, lecz również w innych gatunkach. Jak oznajmia Rsabhadeva w 5 Canto, pumsah striya mithuni-bhavam etam: cały świat obraca się pod wpływem seksualnego pociągu i pożądania pomiędzy mężczyzną i kobietą. Kiedy mężczyzna i kobieta jednoczą się, zacieśnia się wówczas mocny węzeł tej atrakcji i w ten sposób mężczyzna uwikłuje się w materialistyczny sposób życia. Na tym polega złudzenie materialnego świata. Złudzenie to podziałało na Kaśyapę Muniego, chociaż był bardzo uczony i zaawansowany w wiedzy duchowej.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:03
autor: Vaisnava-Krpa
04.25.25 Znaczenie: Kto trzyma się mocno i opiera się czarowi natury materialnej, ten z pewnością jest bohaterem, i zasługuje na miano gosvamiego. Nie można być gosvamim, jeśli nie jest się panem swoich zmysłów. .. Każda żywa istota jest bohaterem na dwa sposoby. Bez względu na to, jak wielkim bohaterem ktoś jest w świecie materialnym, może on zostać natychmiast pokonany przez bryły mięsa i krwi znane jako piersi kobiece. Jest wiele takich przykładów w historii czynów materialnych, jak np. rzymski bohater Antoniusz, którego zniewoliło piękno Kleopatry. Podobnie, wielki bohater hinduski z okresu polityki Maharashtrian, zwany Baji Rao, również padł ofiarą kobiety i został pokonany... Żywa istota może przyjąć w tym świecie jedną z tych dwu pozycji. Może stać się sługą swoich zmysłów, albo ich panem. Przyjmując pozycję sługi zmysłów, stajemy się wielkimi bohaterami materialnymi, natomiast przyjmując pozycję pana zmysłów, stajemy się gosvamimi, czyli bohaterami duchowymi.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:07
autor: Vaisnava-Krpa
01.09.27 Zn.: Co zaś się tyczy klasy kobiet, to są one uważane za inspirującą dla mężczyzn. Jako takie, kobiety są bardziej potężne niż mężczyźni. Wielki Juliusz Cezar był kontrolowany przez Kleopatrę. Takie potężne kobiety są kontrolowane przez wstyd. Dlatego nieśmiałość jest ważna dla kobiet. Kiedy ta kontrolna zasłona zostaje raz utracona, kobiety mogą posiać spustoszenie w społeczeństwie przez oddawanie się cudzołóstwu. Cudzołóstwo oznacza produkowanie niepożądanych dzieci, znanych jako varna-śankara, które są przyczyną wszelkiego niepokoju w świecie.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:11
autor: Vaisnava-Krpa
Ś.B.4.26.16: Powiedzcie mi łaskawie, gdzie jest ta piękna kobieta, która zawsze ratuje mnie, gdy tonę w oceanie niebezpieczeństw. Na każdym kroku dostarczając mi dobrej inteligencji, zawsze mnie wybawia.

Ś.B.4.26.16 znaczenie: Nie ma różnicy między dobrą żoną a dobrą inteligencją. Posiadając dobrą inteligencję; można właściwie ocenić sytuację i wybawić się z wielu niebezpieczeństw.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:15
autor: Vaisnava-Krpa
06.01.58-60: Pewnego razu bramin ten, będąc posłusznym poleceniu swego ojca, poszedł do lasu, aby nazbierać owoców, kwiatów i dwojakiego rodzaju trawy: samit i kuśa. Wracając do domu napotkał śudrę, człowieka czwartej klasy, który bezwstydnie obejmował i całował prostytutkę. Śudra uśmiechał się, śpiewał i radował się, jak gdyby to było właściwe zachowanie. Zarówno prostytutka, jak i śudra byli pijani. Oczy prostytutki krążyły pod wpływem odurzenia, a jej odzienie rozluźniło się. W takim stanie ujrzał ich Ajamila.

06.01.58-60 Znaczenie: Idąc samotnie uczęszczaną drogą, Ajamila napotkał mężczyznę czwartej klasy i prostytutkę, którzy zostali obrazowo opisani w tym wersecie. Pijaństwo występowało czasami w zamierzchłych czasach, chociaż niezbyt często. Jednakże w Kali-yudze grzech ten wstępuje wszędzie, gdyż ludzie na całym świecie stracili poczucie wstydu. Dawno temu, kiedy Ajamila – doskonały brahmacarin – ujrzał pijanego śudrę i prostytutkę, scena ta podziałała na niego. W dzisiejszych czasach grzech ten można napotkać w tak wielu miejscach i musimy wziąć pod uwagę pozycję studenta brahmacarina, który widzi takie zachowanie. Pozostanie niewzruszonym jest niezmiernie trudne dla takiego brahmacarina, jeśli nie jest niezwykle mocnym w przestrzeganiu regulujących zasad. Niemniej jednak, jeśli ktoś bardzo poważnie przyjmuje świadomość Krsny, może on oprzeć się prowokacji grzechu. W naszym ruchu świadomości Krsny zabraniamy niedozwolonego seksu, intoksykacji, jedzenia mięsa i hazardu. Pijana, na pół naga kobieta obejmująca pijanego mężczyznę jest w Kali-yudze widokiem całkiem powszechnym, szczególnie w krajach zachodnich i wstrzemięźliwość po ujrzeniu tego jest niezmiernie trudna. Niemniej jednak jeśli dzięki łasce Krsny, ktoś przestrzega regulujących zasad i intonuje mantrę Hare Krsna, Krsna z pewnością będzie go chronił. Zaiste, Krsna mówi, że jego bhakta nigdy nie ginie (kaunteya pratijanihi na me bhaktah pranaśyati). Dlatego wszyscy uczniowie praktykujący świadomość Krsny powinni posłusznie przestrzegać regulujących zasad i wytrwale intonować święte imię Pana. Wówczas nie będzie powodu do obaw. W przeciwnym razie nasza pozycja będzie bardzo niebezpieczna, szczególnie w tej Kali-yudze.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:21
autor: Vaisnava-Krpa
03.23.52 zn.: Mąż ma obowiązek spłacić dług swej żonie. Żona ofiarowuje mężowi szczerą służbę, a mąż przez to staje się jej dłużnikiem, gdyż nie możemy przyjmować służby od osób, które są od nas zależne, jeśli nie ofiarujemy im czegoś w zamian.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:23
autor: Vaisnava-Krpa
Dharmartha-kama-moksanam darah samprapti-hetavah.
Żona jest przyczyną wszelkiego powodzenia w religijności, rozwoju ekonomicznym, zadowalaniu zmysłów i, ostatecznie, wyzwoleniu. Gdy ktoś żeni się, należy zdawać sobie sprawę z tego, że otrzymuje on pomoc w swym stopniowym marszu ku wyzwoleniu. - 04.25.37 Zn.

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:27
autor: Vaisnava-Krpa
"Kobiety nie są przeznaczone do wyrzeczonego porządku życia; powinny być wierne swym dobrym mężom, gdyż jeśli mąż jest kwalifikowany do wyzwolenia, jego żona również osiągnie wyzwolenie razem z nim. Jak oznajmiają śastry, żona bierze udział w rezultatach pobożnych czynności męża. Dlatego kobieta ma obowiązek być czystą i wierną swojemu mężowi. Wówczas bez oddzielnego wysiłku będzie dzieliła wszelkie korzyści zdobyte przez jej męża." (Śrimad Bhagavatam 6.6.1).

Re: Kobieta i mężczyzna - wedyjskie ideały

: 25 maja 2018, 09:31
autor: Vaisnava-Krpa
Jeśli w każdej sprawie dotyczącej naszej materialnej egzystencji będziemy modlić się do Najwyższego Pana, wówczas wszystko ułoży się zgodnie z naszym pragnieniem. Człowiek strzela, Pan Bóg kule nosi. Zatem spełnianie pragnień powinniśmy powierzyć Najwyższej Osobie Boga; jest to najlepsze rozwiązanie. Kardama Muni pragnął jedynie żony, ale ponieważ był bhaktą Pana, Pan wybrał mu żonę, która była księżniczką, córką cesarza. W ten sposób Kardama Muni otrzymał żonę, o jakiej nawet nie marzył. Jeśli uzależnimy się od wyboru Najwyższej Osoby Boga, błogosławieństwo jakie otrzymamy, będzie wspanialsze niż to, którego pragniemy. - 03.21.28 Zn.