Zamiast usiłować osiągnąć cokolwiek innego, należy raczej starać się o dobrą reputację.
ŚB 8.20.8
Instrukcje moralne
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje moralne
Kto jest odurzony ekstatyczną miłością i jest inkarnacją miłosierdzia,
nie rozróżnia pomiędzy dobrem i złem.
CC Adi 5.208
nie rozróżnia pomiędzy dobrem i złem.
CC Adi 5.208
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje moralne
Najwyższy Osobowy Bóg nigdy nie zabiera materialnego bogactwa osiągniętego dzięki służbie oddania, chociaż czasami zabiera bogactwa zyskane dzięki spełnianiu pobożnych czynów. Czyni to, aby pozbawić bhaktę dumy, lub aby dać mu lepszą pozycję w służbie oddania.
ŚB 8.22.27
ŚB 8.22.27
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje moralne
Idealne zachowanie Vaisnavy - nie należy złościć się słuchając krytyki samego siebie.
CC Adi 7.52
CC Adi 7.52
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje moralne
Wyrzeczenie i uczoność są z pewnością pomyślne dla bramina,
ale osiągnięte przez osobę która nie jest szlachetna,
są nadzwyczaj niebezpieczne.
SB 9.4.70
ale osiągnięte przez osobę która nie jest szlachetna,
są nadzwyczaj niebezpieczne.
SB 9.4.70
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje moralne
Mówi się, że klejnot jest rzeczą bardzo wartościową, ale gdy znajduje się on na kapturze węża,
jest, niebezpieczny pomimo swej wartości. Podobnie, gdy materialistyczny niewielbiciel osiąga
wielki sukces na polu uczoności i wyrzeczenia, jest to bardzo niebezpieczne dla całego społeczeństwa.
SB 9.4.70
jest, niebezpieczny pomimo swej wartości. Podobnie, gdy materialistyczny niewielbiciel osiąga
wielki sukces na polu uczoności i wyrzeczenia, jest to bardzo niebezpieczne dla całego społeczeństwa.
SB 9.4.70
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje moralne
Cechą Vaisnavy jest to, że nigdy nie widzi błędów innych.
Każda osoba ma kombinację zarówno wad, jak i chwał.
Lecz Vaisnava, przyjmuje jedynie chwały człowieka, a nie jego wady,
gdyż mucha poszukuje ran, podczas gdy pszczoła poszukuje miodu.
Nigdy nie należy wynajdywać błędów, lecz zwracać uwagę jedynie na dobre cechy.
CC Adi 8.62
Każda osoba ma kombinację zarówno wad, jak i chwał.
Lecz Vaisnava, przyjmuje jedynie chwały człowieka, a nie jego wady,
gdyż mucha poszukuje ran, podczas gdy pszczoła poszukuje miodu.
Nigdy nie należy wynajdywać błędów, lecz zwracać uwagę jedynie na dobre cechy.
CC Adi 8.62
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Instrukcje moralne
Pełna współczucia Śrimati Draupadi nie chciała, aby żona Dronacaryi - Krpi, doświadczyła utraty potomstwa,
zarówno z punktu matczynych uczuć, jak i z powodu szanowanej pozycji, którą ona zajmowała.
Dronacarya jest ciągle żywy, w osobie swego syna - Aśvatthamy.
Draupadi pomimo, iż Aśvatthama w czasie snu odciął głowy jej pięciu synów, to nie chciała zadać bólu Krpi,
gdyż dobrze znała, co oznacza uśmiercenie własnego dziecka.
Draupadi widząc związanego linami Aśvatthamę, któremu Arjuna zamierzał ściąć głowę, odezwała się w ten sposób:
Mój Panie, nie sprawiaj, aby żona Dronacaryi płakała tak jak ja płaczę nad śmiercią
mych synów. Ona nie musi tonąć bez przerwy w łzach, tak jak ja.
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Z zachowania tych wielkich dusz, których opisy znajdziemy w Śrimad Bhagavatam i w innych książkach
Śrila Prabhupada, są dla nas źródłem radości i inspiracji. Draupadi mówiła na podstawie swojego własnego doświadczenia i stąd to poczucie więzi z Krpi. Bezdzietna kobieta nie może zrozumieć żalu matki. Draupadi sama była matką i dlatego mogła zrozumieć głębię smutku, który by dotknął Krpi po utracie syna. Jej postawa jest chwalebna, ponieważ chciała ona okazać właściwy szacunek dla wielkiej rodziny.
zarówno z punktu matczynych uczuć, jak i z powodu szanowanej pozycji, którą ona zajmowała.
Dronacarya jest ciągle żywy, w osobie swego syna - Aśvatthamy.
Draupadi pomimo, iż Aśvatthama w czasie snu odciął głowy jej pięciu synów, to nie chciała zadać bólu Krpi,
gdyż dobrze znała, co oznacza uśmiercenie własnego dziecka.
Draupadi widząc związanego linami Aśvatthamę, któremu Arjuna zamierzał ściąć głowę, odezwała się w ten sposób:
Mój Panie, nie sprawiaj, aby żona Dronacaryi płakała tak jak ja płaczę nad śmiercią
mych synów. Ona nie musi tonąć bez przerwy w łzach, tak jak ja.
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Z zachowania tych wielkich dusz, których opisy znajdziemy w Śrimad Bhagavatam i w innych książkach
Śrila Prabhupada, są dla nas źródłem radości i inspiracji. Draupadi mówiła na podstawie swojego własnego doświadczenia i stąd to poczucie więzi z Krpi. Bezdzietna kobieta nie może zrozumieć żalu matki. Draupadi sama była matką i dlatego mogła zrozumieć głębię smutku, który by dotknął Krpi po utracie syna. Jej postawa jest chwalebna, ponieważ chciała ona okazać właściwy szacunek dla wielkiej rodziny.