Bramin
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Pan Risabhadeva powiedział:
O czcigodni bramini, jeżeli o Mnie chodzi, nikt nie jest równy lub wyższy od braminów w tym świcie.
Śrimad Bhagavatam Księga 5 — Impuls stwórczy
Rozdział 5 – Nauki Pana Risabhadevy do Swoich synów
Tekst 23
O czcigodni bramini, jeżeli o Mnie chodzi, nikt nie jest równy lub wyższy od braminów w tym świcie.
Śrimad Bhagavatam Księga 5 — Impuls stwórczy
Rozdział 5 – Nauki Pana Risabhadevy do Swoich synów
Tekst 23
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Osoba, która przyszła na świat w rodzinie bramina, ale która nie ma kwalifikacji, by być nazywaną braminem, jest określana mianem "krewny bramina", brahma-bandhu. Przez same tylko narodziny w rodzinie bramińskiej nie można zostać braminem. Braminem zostaje się przez zdobycie wymaganych kwalifikacji.Pozycja bramina jest osiągalna tylko na mocy kwalifikacji. Śastry nakazują uznanie za bramina nawet kogoś, kto nie przyszedł na świat w rodzinie bramińskiej, jeśli osoba ta wykazuje dobre kwalifikacje. Podobnie też, osoba urodzona w rodzinie bramina, ale pozbawiona kwalifikacji bramińskich, musi być traktowana jako nie-bramin, czy też używając lepszego terminu, jako krewny bramina, brahma-bandhu.
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Tekst 35
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Tekst 35
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Bramin może zostać nauczycielem w jakiejkolwiek dziedzinie wiedzy. Uczony bramin powinien zostać nauczycielem, kapłanem i odbierającym jałmużnę. Bona fide bramin może przyjąć takie zawody – jest to w zgodzie z pismami świętymi.
Dronacarya, chociaż był surowym braminem, został nauczycielem sztuki wojskowej
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Tekst 44
Dronacarya, chociaż był surowym braminem, został nauczycielem sztuki wojskowej
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Tekst 44
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Bramini stanowią najbardziej duchowo rozwiniętą grupę społeczną i członkowie takich wysoko postawionych rodzin zawsze cieszyli się wielkim poważaniem innych grup społecznych, mianowicie administracyjnej klasy królewskiej (ksatriyów) kupiectwa (vaiśyów) i robotników (śudrów).
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Tekst 48
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 7 – Ukaranie syna Drony
Tekst 48
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Bramin, czyli osoba kulturalna w świadomości Kryszny, nie podejmuje służby dla nikogo w celu utrzymania ciała i duszy razem, a szczególnie nie robi tego dla zadowalania zmysłów. Prawdziwy bramin jest zawsze zadowolony. Nawet jeśli nie ma nic do jedzenia, może napić się odrobinę wody i być zadowolonym.
Śrimad Bhagavatam Księga 7 — Nauka o Bogu
Rozdział 15 – Instrukcje dla cywilizowanych istot ludzkich
Tekst 18
Śrimad Bhagavatam Księga 7 — Nauka o Bogu
Rozdział 15 – Instrukcje dla cywilizowanych istot ludzkich
Tekst 18
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
W rzeczywistości zadaniem wykwalifikowanych braminów jest udzielanie wskazówek królom
odnośnie właściwej administracji w świetle takich pism jak Manu-samhita i Dharma-śastry Paraśary.
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 9 – Odejście Bhismadevy w obecności Kryszny
Tekst 27
odnośnie właściwej administracji w świetle takich pism jak Manu-samhita i Dharma-śastry Paraśary.
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 9 – Odejście Bhismadevy w obecności Kryszny
Tekst 27
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Sadhu nie powinien nigdy schlebiać królom czy też bogatym ludziom,
aby żyć wygodnie na ich koszt. Sadhu powinien mówić o nagiej prawdzie życia
aby żyć wygodnie na ich koszt. Sadhu powinien mówić o nagiej prawdzie życia
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Kwalifikowany bramin, wysoko zaawansowanym w wiedzy duchowej nigdy nie jest zazdrosny lub niepotrzebnie gwałtowny, ma zawsze bardzo dobre serce dla wszystkich żywych istot.
Żywe istoty przyjmują różne formy cielesne. Ci, którzy nie są Vaisnavami, uważają, że jedynie ludzkie społeczeństwo warte jest ich współczucia, ale Kryszna głosi, że jest najwyższym ojcem wszystkich form życia. Zatem Vaisnava zawsze uważa, aby nie niszczyć przedwcześnie lub niepotrzebnie żadnej formy życia.
Żywe istoty przyjmują różne formy cielesne. Ci, którzy nie są Vaisnavami, uważają, że jedynie ludzkie społeczeństwo warte jest ich współczucia, ale Kryszna głosi, że jest najwyższym ojcem wszystkich form życia. Zatem Vaisnava zawsze uważa, aby nie niszczyć przedwcześnie lub niepotrzebnie żadnej formy życia.
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Śudrowie nie współczują innym żywym istotom, ale Vaisnava nie może działać jak śudra.
Kiedykolwiek wystąpi połączenie śudry i bramina Vaisnavy, tam z pewnością nie zostanie
zachowana równowaga w wypełnianiu obowiązków.
Śrimad Bhagavatam Księga 5 — Impuls stwórczy
Rozdział 10 – Dyskusja pomiędzy Jada Bharatą a królem Rahuganą
Tekst 4
Kiedykolwiek wystąpi połączenie śudry i bramina Vaisnavy, tam z pewnością nie zostanie
zachowana równowaga w wypełnianiu obowiązków.
Śrimad Bhagavatam Księga 5 — Impuls stwórczy
Rozdział 10 – Dyskusja pomiędzy Jada Bharatą a królem Rahuganą
Tekst 4
-
- Posty: 2455
- Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45
Re: Bramin
Jeśli ktoś przychodzi na świat w rodzinie bramina, ale nie ma żadnych kwalifikacji braminicznych, wtedy nazywany jest brahma-bandhu albo dvija-bandhu. Oznacza to, że braminem zostaje się nie dzięki narodzinom w poszczególnych rodzinach. Należy zdobyć odpowiednie kwalifikacje przynależące do tych poszczególnych pozycji i tylko posiadając te kwalifikacje można być uważanym za bramina.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 88 – Nadzwyczajna moc Kryszny
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 88 – Nadzwyczajna moc Kryszny