ŚWIĘTO ZMARŁYCH A HALLOWEEN
: 22 paź 2012, 23:02
07.14.19 Bramin który jest dostatecznie bogaty, musi ofiarować oblacje przodkom podczas dwóch tygodni ubywającego księżyca, w drugiej połowie miesiąca Bhadra {sierpień-wrzesień}. Podobnie, powinien ofiarować oblacje krewnym przodków podczas ceremonii mahalaya w miesiącu Aśvina. {październik-listopad}*
* Festiwale mahalaya obchodzone są piętnastego dnia z dwóch tygodni ubywającego księżyca w miesiącu Aśvina i wyznaczają ostatni dzień wedyjskiego roku księżycowego.
07.14.20-23 Ceremonię śraddha należy spełniać w Makara-sankranti [w dniu, w którym słońce zaczyna poruszać się w kierunku północnym] lub w Karkata-sankranti [dniu, w którym słońce zaczyna przesuwać się na południe]. Ceremonię tę należy również spełniać w dniach Mesa-sankranti i Tula-sankranti, w yodze o nazwie Vyatipata, w dniu w którym łączą się trzy księżycowe tithi, podczas zaćmienia księżyca lub słońca, dwunastego dnia księżycowego i w Śravana-naksatra. Należy spełniać tę ceremonię w dniu Aksaya-trtiya, dziewiątego księżycowego dnia z dwóch tygodni przybywającego księżyca w miesiącu Kartika,{październik-listopad} w czterech astakach w porze zimowej i chłodnej, siódmego księżycowego dnia z dwóch tygodni przybywającego księżyca w miesiącu Magha,{styczeń-luty}, podczas połączenia Magha-naksatry i dnia pełni księżyca, w dniach, kiedy księżyc jest w całkowitej pełni lub nie jest w całkowitej pełni, kiedy dni te połączone są naksatrami, od których utworzono nazwy określonych miesięcy. Ceremonię śraddha należy również pełnić dwunastego dnia księżycowego, kiedy łączy się on z którąkolwiek z naksatr: Anuradha, Śravana, Uttara-phalguni, Uttarasadhą lub Uttara-bhadrapadą. Ceremonię tę należy również spełniać, kiedy jedenasty dzień księżycowy łączy się z Uttara-phalguni, Uttarasadhą lub Uttara-bhadrapadą. W końcu, należy spełniać tę ceremonię w dniach połączonych z własną gwiazdą narodzin [janma-naksatrą] lub ze Śravana-naksatrą
07.14.20-23 Znaczenie: Słowo ayana znaczy "ścieżka" lub "chodzenie". Sześć miesięcy, podczas których słońce porusza się na północ nazywane jest uttarayana, czyli ścieżka północną, a sześć miesięcy, podczas których słońce porusza się na południe, nazywane jest daksinayana, czyli ścieżką południową. Jest o tym mowa w Bhagavad-gicie (8.24-25). Pierwszy dzień, w którym słońce zaczyna się poruszać na północ i wchodzi w znak zodiakalny Koziorożca, nazywany jest Makara-sankranti, a pierwszy dzień kiedy słońce zaczyna poruszać się na południe i wchodzi w znak Raka, nazywany jest Karkata-sankranti. W tych dwóch dniach roku należy spełniać ceremonię śraddha.
Visuva, czyli Visuva-sankranti, oznacza Mesa-sankranti, czyli dzień, w którym słońce wchodzi w znak Barana. Tula-sankranti jest dniem w którym słońce wchodzi w znak Wagi. Oba te dni mają miejsce tylko raz w roku. Słowo yoga odnosi się do szczególnego związku słońca i księżyca w czasie ich wędrówki po niebie. Jest 27 różnych stopni yogi, z których 17-ty nazywany jest Vyatipata. W tym dniu należy spełniać ceremonię śraddha. Tithi, czyli dzień księżycowy, składa się z odległości pomiędzy długością geograficzną słońca i księżyca. Czasami tithi wynosi mniej niż 24 godziny. Kiedy zaczyna się określonego dnia po wschodzie słońca i kończy się przed wschodem słońca następnego dnia, poprzednie tithi i następne tithi "dotykają" dwudziestoczterogodzinnego dnia pomiędzy wschodami słońca. Jest to nazywane tryaha-sparśa, czyli dniem dotkniętym przez pewną część trzech tithi.
Śrila Jiva Gosvami podał cytaty z wielu śastr mówiące o tym, że ceremonii śraddha, w której składa się ofiary przodkom, nie należy spełniać podczas Ekadaśi tithi. Kiedy tithi rocznicy śmierci wypada na dzień Ekadaśi, ceremonię śraddha należy przeprowadzić nie w Ekadaśi, ale następnego dnia, czyli w dvadaśi. W Brahma-vivarta Puranie jest powiedziane:
ye kurvanti mahipala śraddham caikadaśi-dine
trayas te narakam yanti data bhokta ca prerakah
Jeśli ktoś spełnia ceremonię śraddha ofiarowania oblacji przodkom w Ekadaśi tithi, wtedy ten, kto wykonuje tę ceremonię, przodkowie, dla których spełnia się śraddhę oraz purohita, czyli kapłan rodziny, który popiera ceremonię, wszyscy idą do piekła.
07.14.24 Wszystkie te okresy uważane są za niezwykle pomyślne dla ludzkości. W ich czasie należy spełniać wszelkie pomyślne czynności, gdyż dzięki takim czynnościom, człowiek osiąga sukces w swoim krótkim życiu.
07.14.24 Znaczenie: Kiedy poprzez naturalną ewolucję dochodzi się do ludzkiej formy życia, trzeba wtedy podjąć odpowiedzialność za swój dalszy postęp. Jak zostało powiedziane w Bhagavad-gicie (9.25), yanti deva-vrata devan: ten, kto oddaje cześć półbogom, może udać się na ich planety. Yanti mad-yajino 'pi mam: a jeżeli ktoś praktykuje służbę oddania dla Pana, udaje się z powrotem do domu, z powrotem do Boga. Zatem w ludzkiej formie życia należy działać pomyślnie, aby udać się z powrotem do domu, z powrotem do Boga. Jednakże służba oddania nie jest uzależniona od materialnych warunków. Ahaituky apratihata. Oczywiście, dla tych, którzy są zaangażowani w czynności karmiczne na materialnej platformie, wymienione wyżej pory i okresy są niezwykle stosowne.
Ekadasi w dniu 1 listopada nastąpi w 2021 roku.
W 2017 roku dwadasi a nakszatra Uttara-Bhadra, więc dzień dobry do kultu przodków ale pamiętać należy że zawsze przed dawdasi dzień wcześniej będzie ekadasi.
* Festiwale mahalaya obchodzone są piętnastego dnia z dwóch tygodni ubywającego księżyca w miesiącu Aśvina i wyznaczają ostatni dzień wedyjskiego roku księżycowego.
07.14.20-23 Ceremonię śraddha należy spełniać w Makara-sankranti [w dniu, w którym słońce zaczyna poruszać się w kierunku północnym] lub w Karkata-sankranti [dniu, w którym słońce zaczyna przesuwać się na południe]. Ceremonię tę należy również spełniać w dniach Mesa-sankranti i Tula-sankranti, w yodze o nazwie Vyatipata, w dniu w którym łączą się trzy księżycowe tithi, podczas zaćmienia księżyca lub słońca, dwunastego dnia księżycowego i w Śravana-naksatra. Należy spełniać tę ceremonię w dniu Aksaya-trtiya, dziewiątego księżycowego dnia z dwóch tygodni przybywającego księżyca w miesiącu Kartika,{październik-listopad} w czterech astakach w porze zimowej i chłodnej, siódmego księżycowego dnia z dwóch tygodni przybywającego księżyca w miesiącu Magha,{styczeń-luty}, podczas połączenia Magha-naksatry i dnia pełni księżyca, w dniach, kiedy księżyc jest w całkowitej pełni lub nie jest w całkowitej pełni, kiedy dni te połączone są naksatrami, od których utworzono nazwy określonych miesięcy. Ceremonię śraddha należy również pełnić dwunastego dnia księżycowego, kiedy łączy się on z którąkolwiek z naksatr: Anuradha, Śravana, Uttara-phalguni, Uttarasadhą lub Uttara-bhadrapadą. Ceremonię tę należy również spełniać, kiedy jedenasty dzień księżycowy łączy się z Uttara-phalguni, Uttarasadhą lub Uttara-bhadrapadą. W końcu, należy spełniać tę ceremonię w dniach połączonych z własną gwiazdą narodzin [janma-naksatrą] lub ze Śravana-naksatrą
07.14.20-23 Znaczenie: Słowo ayana znaczy "ścieżka" lub "chodzenie". Sześć miesięcy, podczas których słońce porusza się na północ nazywane jest uttarayana, czyli ścieżka północną, a sześć miesięcy, podczas których słońce porusza się na południe, nazywane jest daksinayana, czyli ścieżką południową. Jest o tym mowa w Bhagavad-gicie (8.24-25). Pierwszy dzień, w którym słońce zaczyna się poruszać na północ i wchodzi w znak zodiakalny Koziorożca, nazywany jest Makara-sankranti, a pierwszy dzień kiedy słońce zaczyna poruszać się na południe i wchodzi w znak Raka, nazywany jest Karkata-sankranti. W tych dwóch dniach roku należy spełniać ceremonię śraddha.
Visuva, czyli Visuva-sankranti, oznacza Mesa-sankranti, czyli dzień, w którym słońce wchodzi w znak Barana. Tula-sankranti jest dniem w którym słońce wchodzi w znak Wagi. Oba te dni mają miejsce tylko raz w roku. Słowo yoga odnosi się do szczególnego związku słońca i księżyca w czasie ich wędrówki po niebie. Jest 27 różnych stopni yogi, z których 17-ty nazywany jest Vyatipata. W tym dniu należy spełniać ceremonię śraddha. Tithi, czyli dzień księżycowy, składa się z odległości pomiędzy długością geograficzną słońca i księżyca. Czasami tithi wynosi mniej niż 24 godziny. Kiedy zaczyna się określonego dnia po wschodzie słońca i kończy się przed wschodem słońca następnego dnia, poprzednie tithi i następne tithi "dotykają" dwudziestoczterogodzinnego dnia pomiędzy wschodami słońca. Jest to nazywane tryaha-sparśa, czyli dniem dotkniętym przez pewną część trzech tithi.
Śrila Jiva Gosvami podał cytaty z wielu śastr mówiące o tym, że ceremonii śraddha, w której składa się ofiary przodkom, nie należy spełniać podczas Ekadaśi tithi. Kiedy tithi rocznicy śmierci wypada na dzień Ekadaśi, ceremonię śraddha należy przeprowadzić nie w Ekadaśi, ale następnego dnia, czyli w dvadaśi. W Brahma-vivarta Puranie jest powiedziane:
ye kurvanti mahipala śraddham caikadaśi-dine
trayas te narakam yanti data bhokta ca prerakah
Jeśli ktoś spełnia ceremonię śraddha ofiarowania oblacji przodkom w Ekadaśi tithi, wtedy ten, kto wykonuje tę ceremonię, przodkowie, dla których spełnia się śraddhę oraz purohita, czyli kapłan rodziny, który popiera ceremonię, wszyscy idą do piekła.
07.14.24 Wszystkie te okresy uważane są za niezwykle pomyślne dla ludzkości. W ich czasie należy spełniać wszelkie pomyślne czynności, gdyż dzięki takim czynnościom, człowiek osiąga sukces w swoim krótkim życiu.
07.14.24 Znaczenie: Kiedy poprzez naturalną ewolucję dochodzi się do ludzkiej formy życia, trzeba wtedy podjąć odpowiedzialność za swój dalszy postęp. Jak zostało powiedziane w Bhagavad-gicie (9.25), yanti deva-vrata devan: ten, kto oddaje cześć półbogom, może udać się na ich planety. Yanti mad-yajino 'pi mam: a jeżeli ktoś praktykuje służbę oddania dla Pana, udaje się z powrotem do domu, z powrotem do Boga. Zatem w ludzkiej formie życia należy działać pomyślnie, aby udać się z powrotem do domu, z powrotem do Boga. Jednakże służba oddania nie jest uzależniona od materialnych warunków. Ahaituky apratihata. Oczywiście, dla tych, którzy są zaangażowani w czynności karmiczne na materialnej platformie, wymienione wyżej pory i okresy są niezwykle stosowne.
Ekadasi w dniu 1 listopada nastąpi w 2021 roku.
W 2017 roku dwadasi a nakszatra Uttara-Bhadra, więc dzień dobry do kultu przodków ale pamiętać należy że zawsze przed dawdasi dzień wcześniej będzie ekadasi.