Post
autor: Purnaprajna » 09 cze 2015, 12:42
A propos "przeżuwania przeżutego" oraz dopasowywania nauk Kryszny, śastr i aczarjów do własnych politycznych celów. We współczesnych Indiach stało się to przyjętym standardem.
Przy okazji, dowiemy się, że nawet sarkazm może być użyty w służbie oddania, czego przykłady można znaleźć w zachowaniu wielu wielkich bhaktów, a nawet samego Kryszny i Mahaprabhu. Wspominam o tym, bo niektórzy bhaktowie mają czasami problem z zaakceptowaniem pewnych środków stylistycznych, jako "bona fide".
Śrimad Bhagawatam 7.05.30: Prahlada Maharaja odpowiedział: Z powodu niekontrolowanych zmysłów, osoby zbyt oddane materialistycznemu życiu zmierzają ku warunkom piekielnym i nieustannie żują to, co już zostało przeżute. Nigdy nie budzą swego pociągu do Kryszny, ani poprzez instrukcje innych, ani przez swe własne wysiłki, ani też przez połączenie obu tych rzeczy.
07.05.30 Znaczenie: W wersecie tym słowa matir na krsne odnoszą się do służby oddania pełnionej dla Kryszny. Tzw. politycy, uczeni mędrcy i filozofowie, którzy czytają Bhagavad-gitę, próbują przekręcić pewne znaczenia, tak aby pasowały do ich materialnych celów, ale ich błędne koncepcje Kryszny nie przynoszą im żadnej korzyści. Ponieważ tacy politycy, filozofowie i naukowcy są zainteresowani tym, aby użyć Bhagavad-gity jako środka do dopasowywania rzeczy w materialny sposób, nieustanne myślenie o Krsnie, czyli świadomość Krsny, nie jest dla nich możliwa (matir na krsne).
Jak zostało powiedziane w Bhagavad-gicie (18.55), bhaktya mam abhijanati: jedynie przez służbę oddania można poznać Krsnę takim, jakim On jest. Tzw. politycy i naukowcy myślą, że Krsna jest kimś fikcyjnym. Polityk mówi, że jego Krsna różni się od Krsny przedstawionego w Bhagavad-gicie. Mimo iż akceptuje on Krsnę i Ramę jako Najwyższego, to ponieważ nie ma pojęcia o służbie oddania dla Krsny, myśli, że Krsna i Rama są bezosobowi. Zatem jego jedynym zajęciem jest punah punaś carvita-carvananam – ciągłe żucie przeżutego.
Celem takich polityków i akademickich uczonych jest cieszenie się tym materialnym światem za pomocą swoich cielesnych zmysłów. Dlatego też zostało tutaj jasno powiedziane, że osoby grha-vrata i carvita-carvananam wskazują, że materialistyczna osoba próbuje życie po życiu czerpać przyjemność z zadowalania zmysłów w różnych formach cielesnych, ale nadal jest nieusatysfakcjonowana. W imię personalizmu, tego –izmu czy tamtego –izmu, osoby takie utrzymują przywiązanie do materialistycznego sposobu życia. Jak zostało powiedziane w Bhagavad-gicie (2.44):
bhogaiśvarya-prasaktanam tayapahrta-cetasam
vyavasayatmika buddhih samadhau na vidhiyate
"W umysłach tych, którzy zbyt przywiązani są do radości zmysłowych i bogactw materialnych i których oszałamiają te rzeczy, nie powstaje stanowcze postanowienie pełnienia służby dla Najwyższego Pana." Osoby przywiązane do materialnej przyjemności nie mogą być utwierdzonymi w służbie oddania dla Pana. Nie mogą zrozumieć Bhagavana. Adanta-gobhir viśatam tamisram: w rzeczywistości ich ścieżka prowadzi w kierunku piekielnego życia.
Jak potwierdza Rsabhadeva, mahat-sevam dvaram ahur vimukteh: należy próbować zrozumieć Krsnę poprzez służenie bhakcie. Słowo mahat odnosi się do bhakty.
mahatmanas tu mam partha daivim prakrtim aśritah
bhajanty ananya-manaso jnatva bhutadim avyayam
"O synu Prthy, wielkie, nie ulegające złudzeniu dusze chronione są przez boską naturę. Znając Mnie jako Najwyższą Osobę Boga, pierwszego i nieograniczonego, całkowicie angażują się w służbę oddania." (Bg. 9.13) Mahatmą jest ten, kto nieustannie pełni służbę oddania, dwadzieścia cztery godziny na dobę. Jak zostało wyjaśnione w powyższych wersetach, kto nie jest przywiązany do takiej wielkiej osobistości, ten nie może zrozumieć Krsny.
Hiranyakaśipu pragnął dowiedzieć się, gdzie Prahlada zdobył tę świadomość Krsny. Kto go nauczał? Prahlada Maharaja sarkastycznie odpowiedział: "Mój drogi ojcze, osoby takie jak ty nigdy nie zrozumieją Krsny. Krsnę można zrozumieć jedynie przez służenie mahat, wielkiej duszy. Osoby próbujące polepszyć materialne warunki zostały określone jako te, które żują przeżute. Nikt nie był w stanie poprawić materialnych warunków, ale życie po życiu, pokolenie po pokoleniu, ludzie próbują i doznają niepowodzenia. Dopóki nie otrzyma się właściwego wykształcenia od mahat – mahatmy, czyli czystego bhakty Pana – nie jest możliwe, aby zrozumieć Krsnę i służbę oddania dla Niego."