Sadhaka pisze: Co stanowi tak naprawdę o czyimś zaawansowaniu?
Pytałem czy możesz powiedzieć jak według Ciebie przejawia się oddanie dla Aćarji? Co do zaawansowania, to, tak, zgodzę sie, jeśli ktoś wykonuje sluzbę oddania i wykonuje ja w sposób nie przerwany - jest zaawansowanym wielbicielem i ma wszelkie predyspozycje do nauczania.
Madja.16.72
"Osoba, która zawsze intonuje święte imię Pana, powinna być uważana za pierwszej klasy Vaisnavę i twoim obowiązkiem jest służenie jej lotosowym stopom.”
Madhya 16.72 Znaczenie: Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura mówi, że każdy Vaisnava, który bezustannie intonuje święte imię Pana, powinien być uważany za usytuowanego na drugiej platformie Vaisnavizmu. Taki bhakta stoi wyżej od Vaisnavy neofity, który dopiero nauczył się intonować święte imię Pana. Bhakta neofita próbuje po prostu intonować święte imię, podczas gdy zaawansowany bhakta jest przyzwyczajony do intonowania i czerpie z niego przyjemność. Taki zaawansowany bhakta nazywany jest madhyama-bhagavatą, co oznacza, że osiągnął on pośredni etap między neofitą a bhaktą doskonałym. Na ogół bhakta na środkowym etapie naucza. Bhakta neofita czy zwykła osoba powinni czcić madhyama-bhagavatę, który jest via medium.
W swojej Upadeśamrcie Śrila Rupa Gosvami mówi: pranatibhiś ca bhajantam iśam. To znaczy, że bhaktowie madhyama-adhikari powinni wymieniać między sobą pokłony.
Bardzo ważne jest w tym wersecie słowo nirantara, znaczące "bez przerwy, ciągle, bezustannie". Słowo antara znaczy "przerwa". Jeśli ktoś ma inne pragnienia niż pragnienie pełnienia służby oddania - innymi słowy, jeśli ktoś czasami pełni służbę oddania, a czasami stara się o zadowalanie zmysłów - jego służba będzie przerywana. Dlatego czysty bhakta nie powinien pragnąć niczego innego poza służeniem Krsnie. Powinien być ponad działaniem dla przyjemności i wiedzą spekulatywną. W swojej Bhakti-rasamrta-sindhu Śrila Rupa Gosvami mówi:
anyabhilasita-śunyam jnana-karmady-anavrtam
anukulyena krsnanu- śilanam bhaktir uttama
To jest platforma czystej służby oddania. Działanie dla przyjemności czy umysłowa spekulacja nie powinny być naszymi motywacjami. Trzeba po prostu służyć Krsnie z życzliwością. To jest oddanie najwyższej klasy.
Inne znaczenie antara brzmi "to ciało". Ciało jest przeszkodą w samorealizacji, ponieważ stale zajęte jest zadowalaniem zmysłów. Antara znaczy też "pieniądze". Jeśli pieniądze nie są wykorzystywane w służbie dla Krsny, także są utrudnieniem. Antara znaczy też janata, "ogół ludzi". Obcowanie ze zwykłymi osobami może zniszczyć zasady służby oddania. Antara może również oznaczać "chciwość", chciwość, by zdobyć więcej pieniędzy lub cieszyć się większym zadowalaniem zmysłów. W końcu, słowo antara może też znaczyć "ateistyczne koncepcje", z powodu których uważa się, że Bóstwo w świątyni zrobione jest z kamienia, drewna lub złota. Wszystkie te rzeczy są przeszkodami. Bóstwo w świątyni nie jest materialne - jest Ono Samą Najwyższą Osobą Boga. Podobnie, przeszkodą jest także uważanie mistrza duchowego za zwykłą ludzką istotę (gurusu nara-matih). Vaisnavy nie należy też uważać za członka określonej kasty czy narodu, ani też nie należy uważać go za materialnego. Caranamrty nie należy uważać za zwykłą wodę do picia, a świętego imienia Pana za zwykłą dźwiękową wibrację. Nie należy też uważać Krsny za zwykłą ludzką istotę, gdyż jest On źródłem wszystkich visnu-tattv; nie należy też traktować Najwyższego Pana jak półboga. Zmieszanie duchowego z materialnym powoduje, że ktoś uważa transcendencję za materialną, a doczesność za duchową. Wszystko to wynika z ubogiego zasobu wiedzy. Nie powinniśmy uważać Pana Visnu i rzeczy z Nim związanych za coś odrębnego. Wszystko to jest znieważające.
W Bhakti-sandarbie (265) Śrila Jiva Gosvami pisze: namaikam yasya vaci smarana-patha-gatam ityadau deha-dravinadi-nimittaka-'pasanda'-śabdena ca daśa aparadha laksyante, pasandamayatvat tesam.
Z powodu ubogiego zasobu wiedzy Mayavadi mają niedoskonałe spojrzenie na Visnu i Vaisnavów, a to jest potępione. Śrimad-Bhagavatam (11.2.46) opisuje środkowej klasy Vaisnavę w następujący sposób:
iśvare tad adhinesu baliśesu dvisatsu ca
prema-maitri-krpopeksa yah karoti sa madhyamah
"Środkowej klasy Vaisnava musi kochać Boga, zawierać przyjaźń z bhaktami, udzielać instrukcji niewinnym i odrzucać zazdrosnych." To są cztery obowiązki Vaisnavy na środkowym etapie. W Caitanya-caritamrcie (Madhya 22.64) Śri Sanatana Gosvami otrzymuje nauki:
śraddhavan jana haya bhakti-adhikari
'uttama', 'madhyama', 'kanistha' --- śraddha-anusari
"Osoba wierząca jest odpowiednim kandydatem do służby oddania. W zależności od stopnia wiary w służbę oddania jest Vaisnavą pierwszej klasy, drugiej klasy lub neofitą."
śastra-yukti nahi jane drdha, śraddhavan
'madhyama-adhikari' sei maha-bhagyavan
"Ten, kto osiągnął środkowy etap, nie jest zbyt zaawansowany, jeśli chodzi o wiedzę z śastr, ale ma niezachwianą wiarę w Pana. Taka osoba ma wielkie szczęście bycia usytuowaną na platformie środkowej." (Cc. Madhya 22.67)
rati-prema-taratamye bhakta ---- tara-tama
"Atrakcja i miłość są ostatecznym celem służby oddania. Różne etapy oddania uzależnione są od stopnia takiej atrakcji i miłości do Boga - neoficki, środkowy i doskonały." (Cc. Madhya 22.71) Dla bhakty klasy środkowej intonowanie świętego imienia stanowi wielką atrakcję i dzięki intonowaniu wznosi się on na platformę miłości. Jeśli ktoś intonuje święte imię Pana z wielkim przywiązaniem, może zrozumieć swą pozycję wiecznego sługi mistrza duchowego, innych Vaisnavów i Samego Krsny. Tak więc środkowej klasy Vaisnava uważa siebie za krsna-dasa, sługę Krsny. Dlatego uczy on świadomości Krsny niewinnych neofitów i podkreśla znaczenie intonowania maha-mantry Hare Krsna. Bhakta środkowej klasy może zidentyfikować niewielbiciela czy bhaktę mającego motywacje. Bhakta z motywacjami czy niewielbiciel znajdują się na platformie materialnej i nazywani są prakrta. Bhakta środkowej klasy nie obcuje z takimi materialistycznymi ludźmi. Rozumie jednak, że Najwyższa Osoba Boga i wszystko, co z Nim związane, są na tej samej transcendentalnej platformie. W istocie nie należą do świata doczesnego.
Kontekst mojej wypowiedzi dotyczy - liderow/wykladowcow/nuczających - i moge się zgodzić, iz ktoś w naszej organizacji może nie byc w stanie przestrzegac 4 zasad lub intonowac mniej niż 16 rund - czy takie osoby mogą byc liderami według Ciebie i nauczac czym jest oddanie i przestrzeganie zasad? Czy dpowiedz moze brzmieć- TAK ?- przy zalozeniu, że tylko tylko do etapu na którym te osoby sie znajdują i pod warunkiem, ze zdaja sobie sprawe z tego jak bardzo wazne jest przestrzeganie zasad pamietania Kryszny - bo ostatecznie o tym tu mowimy - czyli w ich sercu jest potencjal by tych zasad przestrzegac i one TO TYLKO KWESTIA CZASU zaczną je przestrzegac?
Proszę wyjaśnij czym jest dla ciebie proces regularnego intonowania i przestrzegania zasad? Czy jest on/ czy nie - wyrazem naszego oddania?
Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się w zakątku mego serca.