Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
-
- Posty: 4936
- Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
Pożywienie ducha
Rodzaj spożywanego przez nas pokarmu wpływa nie tylko na stan naszego ciała, ale także na umysł i świadomość. Dlatego też osoby praktykujące proces bhakti-yogi kierują się ściśle określonymi zasadami dotyczącymi rodzaju przyjmowanego pokarmu, sposobów jego przygotowania itd. W Bhagavad-gicie Kryszna kończąc opisywanie Arjunie metody bhakti-yogi mówi: yat karosi yad aśnasi yaj juhosi dadasi yat / yat tapasyasi kaunteya tat kurusva mad-arpanam – "Cokolwiek czynisz, spożywasz, składasz w ofierze i dajesz w darze, jak również wszelkie wyrzeczenia, które praktykujesz, powinny być, o synu Kunti, ofiarą dla Mnie". (Bg. 9.27) Z wersetu tego wynika, że człowiek powinien jeść tylko to, co było najpierw ofiarowane Krysznie. Kryszna jest samowystarczalny i aby być w pełni usatysfakcjonowany nie potrzebuje od nas niczego. Jest jednak tak łaskawy, że przyjmuje to, co ofiarowujemy Mu z miłością i oddaniem. Kryszna mówi również w Bhagavad-gicie, co należy Mu ofiarować: param puspam phalam toyam yo me bhaktya prayacchati / tad aham bhakty-upahrtam aśnami prayatatmanah – "Jeśli Ktoś z miłością i oddaniem złoży Mi liść, kwiat, owoc czy trochę wody w ofierze – przyjmę to". (Bg. 9.26) Nie ma tu mowy o mięsie, rybach czy jajkach – takich produktów Kryszna nie przyjmuje. Dlatego też wielbiciele Kryszny ofiarowują Mu tylko warzywa, owoce, ziarno, mleko i jego przetwory – wszystko to, co jest świeże, smaczne i nie ma związku z zabijaniem. Dzięki Swej mocy Kryszna może przekształcić to, co materialne w to, co duchowe. Jeżeli umieścimy w ogniu żelazny pręt to wkrótce rozgrzeje się on do czerwoności i nabierze cech ognia. Tak samo i pożywienie, mimo iż materialne, to poprzez ofiarowanie go Krysznie staje się duchowe i nazywane jest prasada – łaską Najwyższego Pana.
Najprostszy sposób ofiarowania jest następujący: po ugotowaniu posiłku nakładamy niewielką ilość każdej z przygotowanych potraw na czyste, małe naczynka przeznaczone tylko dla Kryszny. Po zrobieniu tego, modlimy się: "Mój drogi Kryszno, przyjmij, proszę, to pożywienie". Możemy przez kilka minut intonować maha-mantrę Hare Kryszna, po czym przełożyć wszystko z powrotem do garnków i umyć naczynka. W ten sposób wszystko, co przygotowaliśmy jest ofiarowane. W świątyniach Kryszny pożywienie ofiarowywane jest na ołtarzu. Podczas ofiarowania Wielbiciel recytuje mantry sanskryckie przeznaczone specjalnie do tego celu.
Pokarm ofiarowany Krysznie jest bardzo smaczny i pełen duchowej mocy. Odwiedzając którykolwiek z ośrodków ruchu Hare Kryszna, szczególnie w niedzielę, można się o tym przekonać osobiście.
Żródło:
http://waisznawa.pl/_biblioteka/nauki_kunti/nkk.htm
...........................................................................................................
Jak ktoś chce więcej, to ja zostałem nauczony ofiarowywać recytując te mantry trzy razy:
Śrila Prabhupada Pranati
nama om visnu-padaya krsna-presthaya bhu-tale
śrimate bhaktivedanta-svamin iti namine
namas te sarasvate deve gaura-vani-pracarine
nirvisesa-sunyavadi-pascatya-desa-tarine
Tłumaczenie:
Składam pełne szacunku pokłony Jego Boskiej Miłości A. C. Bhaktiwedancie Swamiemu Prabhupadzie, który jest bardzo drogi Panu Krysznie, ponieważ przyjął schronienie u Jego lotosowych stóp. O mistrzu duchowy, sługo Saraswatiego Goswamiego! Składamy ci pełne szacunku pokłony. Łaskawie nauczasz przekazu Pana Ćajtanji i wyzwalasz zachodnie kraje, które przepełnione są impersonalizmem i filozofią pustki.
Wisznu Purana 1.19.65
namo-brahmanya-devaya
go brahmana hitaya cha
jagad-dhitaya krishnaya
govindaya namo namaha
Ofiarowuję pełne szacunku pokłony Najwyższej Absolutnej Prawdzie, Krysznie, który jest opiekunem krów i braminów, jak również wszystkich żywych istot. Ofiarowuję wielokrotne pokłony Gowindzie [Krysznie], który jest rezerwuarem przyjemności dla wszystkich zmysłów.
Gauranga Pranama
namo maha-vadanyaya krsna-prema-pradaya te
krsnaya krsna-caitanya-namne gaura-tvise namah
Tłumaczenie:
O najbardziej szczodra inkarnacjo! Jesteś Samym Kryszną, który pojawił się jako Śri Kryszna Ćajtanja Mahaprabhu. Przyjąłeś złoty kolor Śrimati Radharani i wszędzie rozdajesz czystą miłość do Kryszny. Składamy Ci pełne szacunku pokłony.
Pańća-tattwa Maha-mantra
(jaya) śri-krsna-caitanya prabhu nityananda
śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda
Tłumaczenie:
Śri Ćajtanji Mahaprabhu zawsze towarzyszy Jego pełna ekspansja Śri Nitjananda Prabhu, Jego inkarnacja Śri Adwajta Prabhu, Jego wewnętrzna moc Śri Gadadhar Prabhu i Jego pośrednia moc Śriwasa Prabhu. Znajduje się On pośrodku jako Najwyższa Boska Osoba. Należy wiedzieć, że Śri Ćajtanji Mahaprabhu zawsze towarzyszą te pozostałe tattwy. Z tego też względu nasze pokłony dla Śri Ćajtanji Mahaprabhu będą kompletne, gdy będziemy intonować: śri kryszna-ćajtanja prabhu nitjananda śri-adwajta gadadhara śriwasadi-gaura-bhakta-wrynda. Jako nauczyciele ruchu świadomości Kryszny najpierw składamy nasze pokłony Śri Ćajtanji Mahaprabhu przez intonowanie tej mantry Pańća-tattwa; potem mówimy: Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. Jest dziesięć obraz, które możemy popełnić intonując maha-mantrę Hare Kryszna, ale nie mają one znaczenia przy intonowaniu mantry Pańća-tattwa, mianowicie: śri kryszna-ćajtanja prabhu nitjananda śri-adwajta gadadhara śriwasadi-gaura-bhakta-wrynda. Śri Ćajtanja Mahaprabhu jest znany jako maha-wadanjawatara - najbardziej wspaniałomyślna inkarnacja, gdyż nie zważa na obrazy upadłych dusz. Dlatego, by odnieść pełną korzyść z intonowania maha-mantry (Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare), musimy najpierw przyjąć schronienie w Śri Ćajtanji Mahaprabhu, nauczyć się mantry Pańća-tattwa, i wtedy intonować maha-mantrę Hare Kryszna. To przyniesie bardzo dobry rezultat.
Maha-mantra Hare Kryszna
Hare Kryszna Hare Kryszna Kryszna Kryszna Hare Hare / Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare
Objaśnienie Jego Boskiej Miłości A. C. Bhaktiwedanty Swamiego Prabhupady.
Transcendentalna wibracja wywoływana przez intonowanie „Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare” jest wzniosłą metodą ożywienia naszej świadomości Kryszny. Jako żywe, duchowe istoty wszyscy jesteśmy bytami oryginalnie świadomymi Kryszny, ale teraz - z powodu obcowania z materią od niepamiętnych czasów - nasza świadomość jest skażona materialną atmosferą. Materialna atmosfera, w której teraz żyjemy, nazywa się mają, czyli „złudzeniem". Maja znaczy „to, czego nie ma". A czym jest to złudzenie? Polega ono na tym, że wszyscy próbujemy być panami materialnej natury, podczas gdy w rzeczywistości jesteśmy pod naciskiem jej surowych praw. Gdy sługa sztucznie próbuje naśladować wszechpotężnego pana, nazywa się to złudzeniem. Zgodnie z tym wypaczonym pojęciem życia wszyscy próbujemy eksploatować zasoby materialnej natury, ale w rzeczywistości coraz bardziej wplątujemy się w jej zawiłości. Dlatego, mimo iż ciężko walczymy, by pokonać naturę, jesteśmy na zawsze od niej zależni. Tę złudną walkę przeciw materialnej naturze można natychmiast przerwać ożywiając naszą świadomość Kryszny. Świadomość Kryszny nie jest sztucznym narzucaniem czegoś umysłowi, ta świadomość jest oryginalną energią żywej istoty. Podczas słuchania transcendentalnej wibracji ta świadomość ożywa. Duchowe autorytety polecają ten proces dla obecnego wieku. Również dzięki praktyce można odczuć, że przez intonowanie tej maha-mantry, czyli Wielkiej Modlitwy o Wyzwolenie, można od razu poczuć transcendentalną ekstazę płynącą z platformy duchowej. A gdy ktoś faktycznie posiada duchowe zrozumienie – przekraczając poziomy zmysłów, umysłu, i inteligencji – sytuuje się na planie transcendentalnym. To intonowanie „Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare” pochodzi bezpośrednio z platformy duchowej i w ten sposób wibracja ta przekracza wszystkie niższe warstwy świadomości – mianowicie zmysłową, umysłową i intelektualną. W celu intonowania nie trzeba rozumieć języka mantry, ani nie istnieje potrzeba umysłowej spekulacji lub jakiegokolwiek intelektualnego przystosowania. Z tego względu każdy może wziąć udział w intonowaniu bez żadnych wcześniejszych kwalifikacji i tańczyć w ekstazie.
Widzieliśmy to w praktyce. Nawet dziecko może wziąć udział w intonowaniu czy nawet pies może to zrobić. Oczywiście komuś, kto jest zbyt uwikłany w życie materialne zajmie trochę więcej czasu, by osiągnąć wymagany poziom, ale nawet taki pogrążony w materialnym życiu człowiek zostanie bardzo szybko wyniesiony na duchową płaszczyznę. Największy wpływ na słuchaczy ma intonowanie tej mantry przez czystego wielbiciela. Dlatego też po to, by otrzymać natychmiastowy efekt, należy jej słuchać z ust czystego wielbiciela Pana. Na ile to możliwe, należy unikać intonowania z ust tych, którzy nie są wielbicielami. Mleko dotknięte jadem węża ma trujące działanie.
Słowo „Hara” jest formą zwracania się do energii Pana, a słowa „Kryszna” i „Rama” są formą zwracania się do samego Pana. Zarówno „Kryszna”, jak i „Rama” oznacza „najwyższą przyjemność", a „Hara” jest najwyższą energią przyjemności Pana, w wołaczu odmieniającą się „Hare”. Najwyższa energia przyjemności Pana pomaga nam osiągnąć Pana.
Energia materialna, zwana mają, jest również jedną z wielu energii Pana. A my, żywe istoty, także jesteśmy energią – marginalną energią Pana. Kiedy energia wyższa styka się z energią niższą, jest to sytuacja nie do pogodzenia, ale kiedy wyższa, marginalna energia, spotyka się z wyższą energią zwaną „Hara”, żywa istota znajduje się w swoim szczęśliwym, normalnym stanie.
Te trzy słowa, mianowicie „Hare”, „Kryszna” i „Rama”, są transcendentalnymi nasionami maha-mantry. Jej intonowanie jest duchowym wołaniem do Pana i Jego energii - „Hary” - o opiekę nad uwarunkowaną duszą. To intonowanie jest dokładnie jak szczery płacz dziecka za matką. Matka Hara pomaga wielbicielowi zdobyć łaskę Najwyższego Ojca - Hari, czyli Kryszny - i Pan objawia się wielbicielowi, który szczerze intonuje tę mantrę.
Dlatego żaden środek duchowej realizacji nie jest tak efektywny w tym wieku, jak intonowanie maha-mantry: Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. (Śri Hari-bhakti-wilasa, 2.16.198)
...........................................................................................................
MANTRA RECYTOWANA PRZED JEDZENIEM
(Wyjątek stanowi dzień ekadaszi, kiedy się nie recytuje tej mantry)
Prasada-sevaya
(1)
bhai-re
sarira abidya-jal, jodendriya tahe kal,
jive phele visaya-sagore
ta'ra madhye jihva ati, lobhamoy sudurmati,
ta'ke jeta kathina samsare
(2)
krsna baro doyamoy, koribare jihva jay,
sva-prasad-anna dila bhai
sei annamrta pao, radha-krsna-guna gao,
preme dako caitanya-nitai
O Panie! To materialne ciało jest siedliskiem ignorancji, a zmysły są siecią ścieżek wiodących ku śmierci. Upadliśmy w jakiś sposób w ten ocean materialnej przyjemności zmysłowej, a ze wszystkich zmysłów język jest najbardziej nienasycony i trudny do opanowania. Bardzo trudno jest pokonać język w tym świecie. Ale Ty, drogi Krsno, jesteś dla nas bardzo łaskawy. Dałeś nam to wspaniałe prasada, aby pomóc nam pokonać język. Zatem przyjmujemy to prasada do syta i wychwalamy Was Śri Śri Radho i Krsno — i z miłością wołamy o pomoc Pana Caitanyi i Nityanandy.
Rodzaj spożywanego przez nas pokarmu wpływa nie tylko na stan naszego ciała, ale także na umysł i świadomość. Dlatego też osoby praktykujące proces bhakti-yogi kierują się ściśle określonymi zasadami dotyczącymi rodzaju przyjmowanego pokarmu, sposobów jego przygotowania itd. W Bhagavad-gicie Kryszna kończąc opisywanie Arjunie metody bhakti-yogi mówi: yat karosi yad aśnasi yaj juhosi dadasi yat / yat tapasyasi kaunteya tat kurusva mad-arpanam – "Cokolwiek czynisz, spożywasz, składasz w ofierze i dajesz w darze, jak również wszelkie wyrzeczenia, które praktykujesz, powinny być, o synu Kunti, ofiarą dla Mnie". (Bg. 9.27) Z wersetu tego wynika, że człowiek powinien jeść tylko to, co było najpierw ofiarowane Krysznie. Kryszna jest samowystarczalny i aby być w pełni usatysfakcjonowany nie potrzebuje od nas niczego. Jest jednak tak łaskawy, że przyjmuje to, co ofiarowujemy Mu z miłością i oddaniem. Kryszna mówi również w Bhagavad-gicie, co należy Mu ofiarować: param puspam phalam toyam yo me bhaktya prayacchati / tad aham bhakty-upahrtam aśnami prayatatmanah – "Jeśli Ktoś z miłością i oddaniem złoży Mi liść, kwiat, owoc czy trochę wody w ofierze – przyjmę to". (Bg. 9.26) Nie ma tu mowy o mięsie, rybach czy jajkach – takich produktów Kryszna nie przyjmuje. Dlatego też wielbiciele Kryszny ofiarowują Mu tylko warzywa, owoce, ziarno, mleko i jego przetwory – wszystko to, co jest świeże, smaczne i nie ma związku z zabijaniem. Dzięki Swej mocy Kryszna może przekształcić to, co materialne w to, co duchowe. Jeżeli umieścimy w ogniu żelazny pręt to wkrótce rozgrzeje się on do czerwoności i nabierze cech ognia. Tak samo i pożywienie, mimo iż materialne, to poprzez ofiarowanie go Krysznie staje się duchowe i nazywane jest prasada – łaską Najwyższego Pana.
Najprostszy sposób ofiarowania jest następujący: po ugotowaniu posiłku nakładamy niewielką ilość każdej z przygotowanych potraw na czyste, małe naczynka przeznaczone tylko dla Kryszny. Po zrobieniu tego, modlimy się: "Mój drogi Kryszno, przyjmij, proszę, to pożywienie". Możemy przez kilka minut intonować maha-mantrę Hare Kryszna, po czym przełożyć wszystko z powrotem do garnków i umyć naczynka. W ten sposób wszystko, co przygotowaliśmy jest ofiarowane. W świątyniach Kryszny pożywienie ofiarowywane jest na ołtarzu. Podczas ofiarowania Wielbiciel recytuje mantry sanskryckie przeznaczone specjalnie do tego celu.
Pokarm ofiarowany Krysznie jest bardzo smaczny i pełen duchowej mocy. Odwiedzając którykolwiek z ośrodków ruchu Hare Kryszna, szczególnie w niedzielę, można się o tym przekonać osobiście.
Żródło:
http://waisznawa.pl/_biblioteka/nauki_kunti/nkk.htm
...........................................................................................................
Jak ktoś chce więcej, to ja zostałem nauczony ofiarowywać recytując te mantry trzy razy:
Śrila Prabhupada Pranati
nama om visnu-padaya krsna-presthaya bhu-tale
śrimate bhaktivedanta-svamin iti namine
namas te sarasvate deve gaura-vani-pracarine
nirvisesa-sunyavadi-pascatya-desa-tarine
Tłumaczenie:
Składam pełne szacunku pokłony Jego Boskiej Miłości A. C. Bhaktiwedancie Swamiemu Prabhupadzie, który jest bardzo drogi Panu Krysznie, ponieważ przyjął schronienie u Jego lotosowych stóp. O mistrzu duchowy, sługo Saraswatiego Goswamiego! Składamy ci pełne szacunku pokłony. Łaskawie nauczasz przekazu Pana Ćajtanji i wyzwalasz zachodnie kraje, które przepełnione są impersonalizmem i filozofią pustki.
Wisznu Purana 1.19.65
namo-brahmanya-devaya
go brahmana hitaya cha
jagad-dhitaya krishnaya
govindaya namo namaha
Ofiarowuję pełne szacunku pokłony Najwyższej Absolutnej Prawdzie, Krysznie, który jest opiekunem krów i braminów, jak również wszystkich żywych istot. Ofiarowuję wielokrotne pokłony Gowindzie [Krysznie], który jest rezerwuarem przyjemności dla wszystkich zmysłów.
Gauranga Pranama
namo maha-vadanyaya krsna-prema-pradaya te
krsnaya krsna-caitanya-namne gaura-tvise namah
Tłumaczenie:
O najbardziej szczodra inkarnacjo! Jesteś Samym Kryszną, który pojawił się jako Śri Kryszna Ćajtanja Mahaprabhu. Przyjąłeś złoty kolor Śrimati Radharani i wszędzie rozdajesz czystą miłość do Kryszny. Składamy Ci pełne szacunku pokłony.
Pańća-tattwa Maha-mantra
(jaya) śri-krsna-caitanya prabhu nityananda
śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda
Tłumaczenie:
Śri Ćajtanji Mahaprabhu zawsze towarzyszy Jego pełna ekspansja Śri Nitjananda Prabhu, Jego inkarnacja Śri Adwajta Prabhu, Jego wewnętrzna moc Śri Gadadhar Prabhu i Jego pośrednia moc Śriwasa Prabhu. Znajduje się On pośrodku jako Najwyższa Boska Osoba. Należy wiedzieć, że Śri Ćajtanji Mahaprabhu zawsze towarzyszą te pozostałe tattwy. Z tego też względu nasze pokłony dla Śri Ćajtanji Mahaprabhu będą kompletne, gdy będziemy intonować: śri kryszna-ćajtanja prabhu nitjananda śri-adwajta gadadhara śriwasadi-gaura-bhakta-wrynda. Jako nauczyciele ruchu świadomości Kryszny najpierw składamy nasze pokłony Śri Ćajtanji Mahaprabhu przez intonowanie tej mantry Pańća-tattwa; potem mówimy: Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. Jest dziesięć obraz, które możemy popełnić intonując maha-mantrę Hare Kryszna, ale nie mają one znaczenia przy intonowaniu mantry Pańća-tattwa, mianowicie: śri kryszna-ćajtanja prabhu nitjananda śri-adwajta gadadhara śriwasadi-gaura-bhakta-wrynda. Śri Ćajtanja Mahaprabhu jest znany jako maha-wadanjawatara - najbardziej wspaniałomyślna inkarnacja, gdyż nie zważa na obrazy upadłych dusz. Dlatego, by odnieść pełną korzyść z intonowania maha-mantry (Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare), musimy najpierw przyjąć schronienie w Śri Ćajtanji Mahaprabhu, nauczyć się mantry Pańća-tattwa, i wtedy intonować maha-mantrę Hare Kryszna. To przyniesie bardzo dobry rezultat.
Maha-mantra Hare Kryszna
Hare Kryszna Hare Kryszna Kryszna Kryszna Hare Hare / Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare
Objaśnienie Jego Boskiej Miłości A. C. Bhaktiwedanty Swamiego Prabhupady.
Transcendentalna wibracja wywoływana przez intonowanie „Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare” jest wzniosłą metodą ożywienia naszej świadomości Kryszny. Jako żywe, duchowe istoty wszyscy jesteśmy bytami oryginalnie świadomymi Kryszny, ale teraz - z powodu obcowania z materią od niepamiętnych czasów - nasza świadomość jest skażona materialną atmosferą. Materialna atmosfera, w której teraz żyjemy, nazywa się mają, czyli „złudzeniem". Maja znaczy „to, czego nie ma". A czym jest to złudzenie? Polega ono na tym, że wszyscy próbujemy być panami materialnej natury, podczas gdy w rzeczywistości jesteśmy pod naciskiem jej surowych praw. Gdy sługa sztucznie próbuje naśladować wszechpotężnego pana, nazywa się to złudzeniem. Zgodnie z tym wypaczonym pojęciem życia wszyscy próbujemy eksploatować zasoby materialnej natury, ale w rzeczywistości coraz bardziej wplątujemy się w jej zawiłości. Dlatego, mimo iż ciężko walczymy, by pokonać naturę, jesteśmy na zawsze od niej zależni. Tę złudną walkę przeciw materialnej naturze można natychmiast przerwać ożywiając naszą świadomość Kryszny. Świadomość Kryszny nie jest sztucznym narzucaniem czegoś umysłowi, ta świadomość jest oryginalną energią żywej istoty. Podczas słuchania transcendentalnej wibracji ta świadomość ożywa. Duchowe autorytety polecają ten proces dla obecnego wieku. Również dzięki praktyce można odczuć, że przez intonowanie tej maha-mantry, czyli Wielkiej Modlitwy o Wyzwolenie, można od razu poczuć transcendentalną ekstazę płynącą z platformy duchowej. A gdy ktoś faktycznie posiada duchowe zrozumienie – przekraczając poziomy zmysłów, umysłu, i inteligencji – sytuuje się na planie transcendentalnym. To intonowanie „Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare” pochodzi bezpośrednio z platformy duchowej i w ten sposób wibracja ta przekracza wszystkie niższe warstwy świadomości – mianowicie zmysłową, umysłową i intelektualną. W celu intonowania nie trzeba rozumieć języka mantry, ani nie istnieje potrzeba umysłowej spekulacji lub jakiegokolwiek intelektualnego przystosowania. Z tego względu każdy może wziąć udział w intonowaniu bez żadnych wcześniejszych kwalifikacji i tańczyć w ekstazie.
Widzieliśmy to w praktyce. Nawet dziecko może wziąć udział w intonowaniu czy nawet pies może to zrobić. Oczywiście komuś, kto jest zbyt uwikłany w życie materialne zajmie trochę więcej czasu, by osiągnąć wymagany poziom, ale nawet taki pogrążony w materialnym życiu człowiek zostanie bardzo szybko wyniesiony na duchową płaszczyznę. Największy wpływ na słuchaczy ma intonowanie tej mantry przez czystego wielbiciela. Dlatego też po to, by otrzymać natychmiastowy efekt, należy jej słuchać z ust czystego wielbiciela Pana. Na ile to możliwe, należy unikać intonowania z ust tych, którzy nie są wielbicielami. Mleko dotknięte jadem węża ma trujące działanie.
Słowo „Hara” jest formą zwracania się do energii Pana, a słowa „Kryszna” i „Rama” są formą zwracania się do samego Pana. Zarówno „Kryszna”, jak i „Rama” oznacza „najwyższą przyjemność", a „Hara” jest najwyższą energią przyjemności Pana, w wołaczu odmieniającą się „Hare”. Najwyższa energia przyjemności Pana pomaga nam osiągnąć Pana.
Energia materialna, zwana mają, jest również jedną z wielu energii Pana. A my, żywe istoty, także jesteśmy energią – marginalną energią Pana. Kiedy energia wyższa styka się z energią niższą, jest to sytuacja nie do pogodzenia, ale kiedy wyższa, marginalna energia, spotyka się z wyższą energią zwaną „Hara”, żywa istota znajduje się w swoim szczęśliwym, normalnym stanie.
Te trzy słowa, mianowicie „Hare”, „Kryszna” i „Rama”, są transcendentalnymi nasionami maha-mantry. Jej intonowanie jest duchowym wołaniem do Pana i Jego energii - „Hary” - o opiekę nad uwarunkowaną duszą. To intonowanie jest dokładnie jak szczery płacz dziecka za matką. Matka Hara pomaga wielbicielowi zdobyć łaskę Najwyższego Ojca - Hari, czyli Kryszny - i Pan objawia się wielbicielowi, który szczerze intonuje tę mantrę.
Dlatego żaden środek duchowej realizacji nie jest tak efektywny w tym wieku, jak intonowanie maha-mantry: Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. (Śri Hari-bhakti-wilasa, 2.16.198)
...........................................................................................................
MANTRA RECYTOWANA PRZED JEDZENIEM
(Wyjątek stanowi dzień ekadaszi, kiedy się nie recytuje tej mantry)
Prasada-sevaya
(1)
bhai-re
sarira abidya-jal, jodendriya tahe kal,
jive phele visaya-sagore
ta'ra madhye jihva ati, lobhamoy sudurmati,
ta'ke jeta kathina samsare
(2)
krsna baro doyamoy, koribare jihva jay,
sva-prasad-anna dila bhai
sei annamrta pao, radha-krsna-guna gao,
preme dako caitanya-nitai
O Panie! To materialne ciało jest siedliskiem ignorancji, a zmysły są siecią ścieżek wiodących ku śmierci. Upadliśmy w jakiś sposób w ten ocean materialnej przyjemności zmysłowej, a ze wszystkich zmysłów język jest najbardziej nienasycony i trudny do opanowania. Bardzo trudno jest pokonać język w tym świecie. Ale Ty, drogi Krsno, jesteś dla nas bardzo łaskawy. Dałeś nam to wspaniałe prasada, aby pomóc nam pokonać język. Zatem przyjmujemy to prasada do syta i wychwalamy Was Śri Śri Radho i Krsno — i z miłością wołamy o pomoc Pana Caitanyi i Nityanandy.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
Odswiezam watek, i nie wiem czy gdzies byla mowa o tym, ale czy mozna ofiarowac Krysznie jedzenie robione przez nie-bhaktow ze sklepu, np. chleb, ciastka itp. Dziekuje za wyjasnienie.
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
Ogromna prośba - jak prawidłowo wymawiać powyższe mantry ?; czy ktoś mógłby napisac prwidłową wymowe ?
z góry ogromne podziekowania za opowiedż
z góry ogromne podziekowania za opowiedż
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
Green_Tea pisze:Odswiezam watek, i nie wiem czy gdzies byla mowa o tym, ale czy mozna ofiarowac Krysznie jedzenie robione przez nie-bhaktow ze sklepu, np. chleb, ciastka itp. Dziekuje za wyjasnienie.
Zawsze mozna sprobowac. Niema jednak gwarancji ze Kryszna to przyjmie. Chyba ze ofiarowujemy cos dla korzysci innej zywej istoty w jego(tej osoby) imieniu,a nie po to by samemu nacieszyc jezora,czy innego dzyndzora.
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
Dzieki za odpowiedz:) Haribol:)Gauri pisze:Green_Tea pisze:Odswiezam watek, i nie wiem czy gdzies byla mowa o tym, ale czy mozna ofiarowac Krysznie jedzenie robione przez nie-bhaktow ze sklepu, np. chleb, ciastka itp. Dziekuje za wyjasnienie.
Zawsze mozna sprobowac. Niema jednak gwarancji ze Kryszna to przyjmie. Chyba ze ofiarowujemy cos dla korzysci innej zywej istoty w jego(tej osoby) imieniu,a nie po to by samemu nacieszyc jezora,czy innego dzyndzora.
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
To bardzo dobrze, że odświeżyliście wątek drodzy bhaktowie akurat, bo właśnie potrzebowałem tych mantr aby przygotowywane przeze mnie pożywienie bardziej podobało się Panu.
Dotychczas radziłem sobie z samą mahamantrą ale teraz przygotowałem sobie ściągę i stoi u mnie w kuchni:)
Odtąd będę ofiarowywał prasada bardziej bona-fide
dziękuję i ślę pokłony
Dotychczas radziłem sobie z samą mahamantrą ale teraz przygotowałem sobie ściągę i stoi u mnie w kuchni:)
Odtąd będę ofiarowywał prasada bardziej bona-fide
dziękuję i ślę pokłony
Nie wierzę w UFO, ono po prostu istnieje. Wierzę tylko w Boga!
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
Haribol Gothfryd, a masz juz mistrza duchowego?Gothfryd pisze:To bardzo dobrze, że odświeżyliście wątek drodzy bhaktowie akurat, bo właśnie potrzebowałem tych mantr aby przygotowywane przeze mnie pożywienie bardziej podobało się Panu.
Dotychczas radziłem sobie z samą mahamantrą ale teraz przygotowałem sobie ściągę i stoi u mnie w kuchni:)
Odtąd będę ofiarowywał prasada bardziej bona-fide
dziękuję i ślę pokłony
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
nołp, jeszcze długa droga do tego jak na razie jestem na etapie wprowadzania głębokich zmian w moim życiuGreen_Tea pisze:Haribol Gothfryd, a masz juz mistrza duchowego?
...choć przygotowuję się do tej myśli
Haribol Herbatko:)
Nie wierzę w UFO, ono po prostu istnieje. Wierzę tylko w Boga!
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
romar1 pisze:Ogromna prośba - jak prawidłowo wymawiać powyższe mantry ?; czy ktoś mógłby napisac prwidłową wymowe ?
z góry ogromne podziekowania za opowiedż
jesli można ponawiam prośbe; słyszałem już wielokrotnie różne wymowy mantr.
a nie chciałbym utrawalć złych nawyków
Re: Jak ofiarowywać pożywienie Krysznie
Śrila Prabhupada Pranati
nama om visnu-padaya krsna-presthaya bhu-tale
śrimate bhaktivedanta-svamin iti namine
namas te sarasvate deve gaura-vani-pracarine
nirvisesa-sunyavadi-pascatya-desa-tarine
nama om wisznu padaja kryszna presztaja bhu tale
śrimate bhaktiwedanta swamin iti namine
namas te saraswate dewe goura wani praczarine
nirwiszesa sunyawadi paszczatja desza tarine
Wisznu Purana 1.19.65
namo-brahmanya-devaya
go brahmana hitaya cha
jagad-dhitaya krishnaya
govindaya namo namaha
namo brahmanja devaja
go brahmana hitaja cza
dżagad dhitaja krysznaja
gowindaja namo namaha
Gauranga Pranama
namo maha-vadanyaya krsna-prema-pradaya te
krsnaya krsna-caitanya-namne gaura-tvise namah
namo maha wadanjaja kryszna prema pradaja te
krysznaja kryszna czeitanja namne goura twisze namaha
Pańća-tattwa Maha-mantra
(jaya) śri-krsna-caitanya prabhu nityananda
śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda
dżaja śri kryszna czeitanja prabhu nitjananda
śri adweita gadadhara śriwasadi goura bhakta wrinda
Mniej więcej chyba tak się wymawia te mantry:)
nama om visnu-padaya krsna-presthaya bhu-tale
śrimate bhaktivedanta-svamin iti namine
namas te sarasvate deve gaura-vani-pracarine
nirvisesa-sunyavadi-pascatya-desa-tarine
nama om wisznu padaja kryszna presztaja bhu tale
śrimate bhaktiwedanta swamin iti namine
namas te saraswate dewe goura wani praczarine
nirwiszesa sunyawadi paszczatja desza tarine
Wisznu Purana 1.19.65
namo-brahmanya-devaya
go brahmana hitaya cha
jagad-dhitaya krishnaya
govindaya namo namaha
namo brahmanja devaja
go brahmana hitaja cza
dżagad dhitaja krysznaja
gowindaja namo namaha
Gauranga Pranama
namo maha-vadanyaya krsna-prema-pradaya te
krsnaya krsna-caitanya-namne gaura-tvise namah
namo maha wadanjaja kryszna prema pradaja te
krysznaja kryszna czeitanja namne goura twisze namaha
Pańća-tattwa Maha-mantra
(jaya) śri-krsna-caitanya prabhu nityananda
śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda
dżaja śri kryszna czeitanja prabhu nitjananda
śri adweita gadadhara śriwasadi goura bhakta wrinda
Mniej więcej chyba tak się wymawia te mantry:)