Strona 1 z 1

Oceniaj/nie oceniaj

: 27 maja 2022, 08:01
autor: Vaisnava-Krpa
Według Śrila Viśvanathy Cakravarti Thakury, są cztery stopnie dobrych i cztery złych osób, w zależności od stopnia sattva guny lub tamoguny u danej osoby.

Przykłady każdego:

DOBRE OSOBY:
1. Mahat: widzi wady innych jako możliwe do przekształcenia w dobre cechy.
Przykład: Szorstkie mówienie jest złej jakości, ale ponieważ może być dla czyjejś korzyści, staje się dobrej jakości, jak sok z neem, który leczy chorobę, chociaż jest gorzki.
2. Mahattara: przeocza wady i widzi dobro.
Przykład: Widząc kupca, chociaż jest materialistą, dochodzą do wniosku, że dobrze opiekuje się gośćmi i jest godny wyzwolenia.
3. Mahattama: uwydatnia małe dobre cechy i nie widzi wad.
Przykład: „Ten człowiek ukradł mi ubranie, bo jest mu zimno i choć ma broń, nie atakuje mnie, bo jest miłosierny. Jest cnotliwy”.
4. Ati-mahattama: widzi tylko dobre cechy tam, gdzie ich nie ma.
Przykład: „Na tym świecie nie ma złych ludzi. Każdy jest dobry."

ZŁE OSOBY:
1. Asadhu: widzi dobre cechy innych jako zdolne do przekształcenia w wady.
Przykład: ktoś, kto chce pomóc innym, stanie się chciwy na swoje aktywa.
2. Asadhutara: przeocza dobro w innych, ale dostrzega wady.
Przykład: „Ta osoba się wyrzekła, ale też dużo je”. „Ten sannyasin je ryż na ghee, aby napełnić swój żołądek. Jest pożądliwy i należy go uważać za upadłego”.
3. Asadhutama: wyolbrzymia małe błędy i nie widzi nic dobrego.
Przykład: „Ten wyrzeczony porzucił las i mieszka w domu żonatego mężczyzny. Chce tylko ukraść ich pieniądze”.
4. Aty-asadhutama: dostrzega w innych tylko wady tam, gdzie ich nie ma.
Przykład: „Na tym świecie nikt nie jest dobry. Każdy jest zły.

(ŚB 4.4.12 komentarz Śrila Viśvanathy Cakravarti Thakura)